طرز تهیه پکوره سیب زمینی محلی و خوشمزه

به گزارش بلاگ پو، پکوره سیب زمینی یا پاکوره یک غذای هندی محسوب می گردد که در ایران، جنوبی ها آن را برای وعده افطار خود بسیار درست می نمایند. پایه اصلی این غذای محلی خوشمزه سیب زمینی است که در دسترس همگان واقع شده است. هندی ها و جنوبی ها پکوره را معمولا با ادویه کاری درست نموده و با سس انبه میل می نمایند. اگر شما هم علاقه مند به غذاهای هندی هستید پس طرز تهیه پکوره سیب زمینی را می توانید این جا بخوانید.

طرز تهیه پکوره سیب زمینی محلی و خوشمزه

مواد لازم برای تهیه پکوره سیب زمینی

  • سیب زمینی دو عدد
  • پیاز دو عدد
  • گشنیز خردشده یک پیمانه
  • آرد نخودچی سه تا چهار قاشق غذاخوری
  • آرد برنج دو قاشق غذاخوری
  • زیره یک چهارم قاشق چای خوری
  • زردچوبه یک چهارم قاشق چای خوری
  • فلفل یک چهارم قاشق چای خوری
  • گرام ماسالا یک چهارم قاشق چای خوری
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه پکوره سیب زمینی

1. پیاز و سیب زمینی را آماده کنید

برای تهیه پکوره، این غذای خوشمزه و محلی در اولین مرحله آن باید به سراغ سیب زمینی و پیازها بروید. پیاز و سیب زمینی را پوست گرفته و خوب بشویید. آن ها را جداجدا با رنده ریز، رنده کنید. هر کدام را جداگانه داخل یک یک پارچه نخی بریزید تا آب آن ها کامل گرفته گردد. در یک کاسه مناسب پیازها را ریخته سپس سیب زمینی های رنده شده را به آن اضافه نموده و با یاری دستان خود حسابی با یکدیگر مخلوط شان کنید. اگر علاقه مند به غذاهای هندی هستید می توانید در میهمانی هایتان مرغ پلو هندی هم درست کنید.

2. گشنیز، ادویه و آردها را اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه پکوره با سیب زمینی نوبت به اضافه کردن سبزی معطر و ادویه ها می رسد. پس گشنیز خردشده را به همراه ادویه های گفته شده به مخلوط سیب زمینی و پیاز اضافه و هم بزنید. در ادامه طرز تهیه پکوره باید آردها را هم به مخلوط اضافه کنید. اگر مخلوط تان منسجم نبود باید میزان بیشتری از آرد نخودچی به آن اضافه و هم بزنید. در آخر این مرحله دقت کنید که مخلوط نسبتا غلیظی باید داشته باشید. شما برای پف بهتر این توپک های سیب زمینی باید به مخلوط زمان دهید تا یک ساعت استراحت کند. دستور گفته شده مانند طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام است با این تفاوت که نیازی به تخم مرغ ندارد.

3. پکوره ها را سرخ کنید

در سومین مرحله از طرز تهیه پکوره سیب زمینی از مخلوط تان باید گلوله های کوچکی برداشته و کنار بگذارید. حال در تابه ای مناسب به مقدار کافی روغن بریزید. با داغ شدن روغن، پکوره ها را داخل آن سرخ کنید. پکوره های سرخ شده را داخل ظرف مورد نظرتان بچینید و با تره خردشده و سس کچاپ تزئین و به همراه برنج سرو کنید.

نکات تکمیلی پخت پکوره سیب زمینی

پکوره سیب زمینی به علت بافت نرم، ترد و دستور آسان خود در فرهنگ غذایی آسیا هواداران زیادی دارد. این غذای خوشمزه و تند را با رعایت نکات زیر بدون مشکل درست خواهید کرد.

تهیه پکوره سیب زمینی با خمیر مایه

دستورهای متفاوتی از پکوره سیب زمینی در دنیای آشپزی وجود دارد که هر منطقه آن را به سبک خود درست می نماید. به عنوان مثال بعضی از سیب زمینی خام و بعضی دیگر از سیب زمینی آب پز استفاده می نمایند. در یکی از دستورهای تهیه پکوره سیب زمینی می توانید ابتدا خمیرمایه، آرد نخودچی، ادویه های گفته شده، یک قاشق روغن مایع گیاهی و یک عدد فلفل خردشده را در یک کاسه با یکدیگر مخلوط کنید. حال به تدریج آب را به آن اضافه کنید تا مخلوطی نسبتا غلیظ داشته باشید. در ادامه سیب زمینی های شسته شده را به صورت ورقه ای خرد کنید. ورقه های سیب زمینی را داخل مخلوط فرور نموده و کنار بگذارید. آن ها را در روغن داغ سرخ و با ترشی کلم قرمز سرو کنید. شما اگر می خواهید آن ها را به صورت رژیمی مصرف کنید باید در هواپز قرارشان دهید.

مایه پکوره سیب زمینی

در طرز تهیه پکوره سیب زمینی باید به غلظت مخلوط توجه داشته باشید. غلظت مایه پکوره باید از ماست کمی بیشتر باشد به این معنا که وقتی با قاشق می ریزید به راحتی جدا و در تابه سرازیر گردد. در صورت غلیظ بودن مایه باید کمی به آن آب اضافه کنید اما اگر خیلی شب بود حتما کمی آرد نخودچی داخل آن بریزید. شما می توانید پکوره را با قاشق داخل تابه بریزید یا به مقدار یک تخم مرغ از مایه برداشته و فشار دهید سپس آن را در دستان خود به صورت قلقلی فرم دهید و در آرد نخودچی و نمک بغلتانید. در نهایت آن ها را در روغن داغ سرخ کنید.

پکوره های منسجم

برای داشتن کپوره های منسجم باید قبل از مخلوط کردن پیاز و سیب زمینی رنده شده، آب اضافه شان را با یاری دست، ریختن در یک سبد یا ریختن در یک پارچه نخی تمیز کامل بگیرید. در اقدامی دیگر باید آرد نخودچی را کمی بیشتر از میزان گفته شده به مخلوط اضافه کنید. کوفته کاری هندی از دیگر غذاهای هندی است که با توجه به ذائقه تان می توانید برای افطار یا سحری در ماه رمضان آن را درست کنید.

استفاده از انواع سس ها در مصرف پکوره

پکوره سیب زمینی که یکی غذای محلی خوشمزه محسوب می گردد که به راحتی با انواع سس ها به عنوان عصرانه یا میان وعده می توان میل کرد. سس انبه، سس فلفل، سس تند یا سس چاتنی هندی از برترین سس هایی است که می توانید برای این غذا بهره ببرید.

افزودنی های مجاز در تهیه پکوره سیب زمینی

پکوره سیب زمینی پایه اصلی آن سیب زمینی و ادویه های تند است اما در دستورهای مختلف آن علاوه بر ادویه های گفته شده در بالا، از زنجبیل، انواع فلفل، پودرسیر، پودرزنجبیل و پاپریکا هم می توانید بهره ببرید. از سویی دیگر شما در تهیه این غذای محلی حتی می توانید با توجه به ذائقه تان از پیازچه خردشده، هویج خرد شده، بیکینگ پودر، خمیرمایه و تخم گشنیز هم بهره ببرید. از دیگر غذاهای هندی که در ایران بسیار هوادار دارد خورش کاری با ماست است که به راحتی می توانید آن را درست کنید.

تزئین و سرو پاکوره سیب زمینی

تزئین پاکوره کامل به سلیقه خودتان بستگی دارد با این حال شما می توانید پاکوره های سرخ شده را در ظرف مورد نظر خود بچینید و روی آن ها را با چند برگ نعنا، فلفل قرمز خرد شده و ریحان تازه تزئین کنید. این غذای هندی را می توانید به همراه نان کروتان، برنج زعفرانی، سالاد و ترشی انبه در وعده های غذایی یا افطار میل کنید.

ادویه گرام ماسالا چیست؟

گرام ماسالا یا ادویه ماسالا، ادویه شناخته شده هندی است که مانند چای ماسالا در پی مهاجرت و استعمار راه خودش را به دیگر کشورها باز نموده است. در فرهنگ لغت هندی اصطلاح گرام گرم و تند و ماسالا مخلوط ادویه معنا شده است. در نتیجه گرام ماسالا ترکیبی از ادویه جات گرم و تند است که علاوه بر تهیه انواع غذاهای هندی می توان آن را در غذاهای بریانی، آب پز و کبابی و انواع ترشی هم به کار برد. برای تهیه گرام ماسالا در منزل تنها کافی است پودر زیره، پودر تخم گشنیز، پودر هل سبز، پودر فلفل سیاه و فلفل قرمز، پودر دارچین، پودر میخک، پودر جوز هندی، پودر رازیانه و پودر برگ بو را بر اساس ذائقه خود با یکدیگر مخلوط کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 19 فروردین 1403 بروزرسانی: 19 فروردین 1403 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 73043

به "طرز تهیه پکوره سیب زمینی محلی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پکوره سیب زمینی محلی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید