9 فیلم و سریال که از جنگ ستارگان کپی کردند

به گزارش بلاگ پو، أقرار است با تعدادی از بدنام ترین کپی های جنگ ستارگان آشنا شویم. در پی موفقیت عظیم جنگ ستارگان در سال 1977، فیلم سازانی از سراسر دنیا سعی کردند با ساخت کپی جنگ ستارگان از جرج لوکاس به سود کلان برسند؛ از کارگردان های مستقل گرفته تا عظیمترین استودیوهای هالیوودی. خیلی از این فیلم ها منجر به شکستی فاجعه بار شدند، ولی تعدادی هم توانستند هواداران خودشان را دست و پا نمایند و به خرده فرهنگی تبدیل شوند که از فرهنگی عظیمتر شکل گرفته بود.

9 فیلم و سریال که از جنگ ستارگان کپی کردند

با اینکه هالیوود در دهه 70 و میانه های دهه 80 رویکرد مثبتی به فیلم های علمی تخیلی داشت، ولی تمام آثاری که در این دوره ساخته شدند هم متأثر از جنگ ستارگان نبودند و خیلی از فیلم ها پاسخی به احتیاج و سلیقه مخاطب آن سال ها بودند. به همین خاطر، فیلم هایی مثل فلش گوردون سال 1980 و سریالی چون باک راجرز در قرن 25ام که اقتباس هایی از کمیک بوک ها و سریال های قدیمی تر بودند در این فهرست نیامده است. در این دوران با بیگانه و بلیدرانر هم آشنا شدیم، که هیچ ارتباطی با جنگ های ستاره ای نداشتند و دنیای اریجینال خودشان را خلق کردند.

در سال 1979 سفر ستاره ای: نسخه سینمایی آمد. این فیلم اقتباسی بود از سریالی معروف که یک دهه پیش از تب و تاب جنگ های ستاره ای پخش می شد، و بیشتر از آنکه از جنگ های ستاره ای الهام گرفته باشد، از 2001 ادیسه فضایی کوبریک تأثیر گرفته بود. حتی جیمز باند هم با فیلم مون ریکر (moonraker) نقبی به دنیای علمی تخیلی زد؛ بله، مأمور 007 یک زمانی در فضا و با تفنگ های لیزری مبازره کرد. با اینکه اغلب سیاهچاله از محصولات سال 1979 دیزنی را به عنوان یکی از فیلم های تأثیر گرفته از جنگ ستارگان می شناسند، ولی این فیلم متأثر از آثار فضایی دهه 70 بود. توپ های فضایی (Spaceballs) مل بروکس هم که پارودی بود و با تب روزافزون هواداران حماسه ی لوکاس شوخی می کرد.

در ادامه 9 فیلمی را معرفی می کنیم که آشکارا از جنگ ستارگان تقلید کردند.

  • مجموعه جنگ ستارگان دوباره به دوران اوج باز می گردد؟

نبرد فراسوی ستاره ها (Battle Beyond the Stars)

  • کارگردان: راجر کورمن، جیمی تی موراکامی
  • بازیگران: رابرت وان، ریچارد توماس، سیبیل دنینگ
  • سال ساخت: 1980

راجر کورمن، سلطان افسانه ای بی مووی ها و فیلم های کم هزینه باب دل مخاطب، در سال 1980 با ساخت این فیلم فضایی که به نسبت دیگر پروژه هایش پرخرج تر بود، به تب دیوانه وار جنگ ستارگان وارد شد. همان طور که جرج لوکاس در ساخت جنگ های ستاره ای نگاهی به دژ پنهان (The Hidden Fortress) کروسووا داشت، کورمن برای ساخت فیلم علمی تخیلی خودش از فیلم کلاسیک دیگر کوروساوا یعنی هفت سامورایی الهام گرفت. البته اقتباس آمریکایی هفت سامورایی با نام هفت دلاور پیش از آن ساخته شده بود، و راجر کورمن حتی یکی از بازیگرهای آن فیلم یعنی رابرت وان را برای نبرد فراسوی ستارگان آورد.

داستان فیلم درباره پسر کشاورزی بود که به مبارزه با یک امپراتوری شرور می رفت و می خواست سلاح مرگبارشان را نابود کند که قابلیت نابودی سیاره ها را داشت. دو تن از چهره های تأثیرگذار علمی-تخیلی هم در این فیلم حضور داشتند، که البته در آن مقطع تازه کار بودند و جویای نام؛ جیمز هورنر، آهنگساز فیلم هایی مثل بیگانه ها و آواتار، موسیقی فیلم را ساخت و جیمز کامرون دستیار جلوه های ویژه بود. کورمن بعدها از دکورهای فیلم دوباره استفاده کرد تا کپی دیگری از جنگ های ستاره ای با نام مهاجمین فضا (Space Raiders) بسازد.

سریال ناوبر فضایی گالاکتیکا (Battlestar Galactica)

  • طراح اصلی: گلن ای. لارسون
  • بازیگران: ریچارد هچ، درک بندیکت، لورن گرین
  • سال های پخش: 1979-1978 (یک فصل)

نسخه بازسازی شده این سریال که در قرن 21 پخش شد بهتر و تحسین شده تر بود و هواداران به نسبت زیادی هم داشت، ولی نسخه اصلی که در دهه 70 منتشر شد یکی از اولین تقلید های جنگ ستارگان بود. با اینکه طراح سریال گلن ای. لارسون ایده اولیه اش را چندین سال پیش از جنگ ستارگان داشت، ولی خود سریال وقتی ساخته شد به قدری از ایده های بصری و طراحی دکور جنگ ستارگان کپی برداری کرد که در نهایت جرج لوکاس مجبور شد از یونیورسال به خاطر شباهت های زیاد سریال شکایت کند. لارسون و یونیورسال حتی تا جایی پیش رفتند که طراح کانسپت های جنگ ستارگان یعنی رالف مک کوئری و مسئول جلوه های ویژه جان دیکسترا را برای سریال استخدام کردند که به ناراحتی لوکاس اضافه نمود.

با اینکه هر کدام از مجموعه ها در آینده و دنیای خودشان به جاهای خوبی رسیدند، روزهای اولیه این سریال با رسوایی کپی برداری از جنگ ستارگان و شکایت جرج لوکاس گره خورد است. جالب این جاست که نزدیک یک دهه بعد از این ماجراها، فیلمی با نام شورش فضایی (Space Mutiny) ساخته شد که جلوه های بصری ناوبر فضایی گالاکتیکا را دزدید و برای خودش استفاده کرد.

مردی که دنیا را نجات داد (The Man Who Saved the World)

  • کارگردان: سیتین اینانک
  • بازیگران: جنید آرکین، آیتکین آکایا
  • سال ساخت: 1982

فیلمی که به آن لقب جنگ ستارگان تُرکی داده اند. فیلم به قدری از تصاویر فیلم لوکاس استفاده نموده بود که حالا یکی از بدنام ترین فیلم های ترکیه است. داستانش هم تقریبا کپی نعل به نعل جنگ ستارگان است؛ ماجرای دو قهرمان که در یک سیا ره کویری سقوط می نمایند. ولی این جنگ ستارگان تُرکی فقط از جرج لوکاس کپی ننموده بود، بخش هایی از اولین فیلم ایندیانا جونز مهاجمین صندوقچه گمشده هم در آن دیده می گردد.

آخرین مبارز ستاره ای (The Last Starfighter )

  • کارگردان: نیک کسل
  • بازیگران: لنس گست، کاترین مری استوارت، رابرت پرستون
  • سال ساخت: 1984

داستان جوانی از طبقه کارگر که زندگی کسل نماینده و بی اتفاقی را در ناکجاآباد می گذراند، تا اینکه درگیر نبردهای بین کهکشانی می گردد و باید با یک امپراتوری مبارزه کند و مهارت های خلبانی اش بالاخره به کارش می آید و در پیروزی کمکش می نماید. حتی به سیاق جنگ ستارگان و اوبی وان کنوبی که مربی و راهنمای لوک اسکای واکر می شد، اینجا هم مرشدی پیر همراه این پسر است که در ظاهر می میرد و دوباره برمی گردد.

با اینکه آخرین مبارز ستاره ای پاسخی بود به محبوبیت روزافزون بازی های ویدئویی آرکید (Arcade)، ولی از جنگ های ستاره ای خیلی الهام گرفته است.

اربابان دنیا (Masters of the Universe)

  • کارگردان: گری گودارد
  • بازیگران: دولف لاندگرن، فرانک لانگلا، کورتنی کاکس
  • سال ساخت: 1987

با وجود اینکه این فیلم که اقتباسی بود از یک سریال انیمیشنی و چیزهایی مثل شمشیر و جادوگری را از کونان بربر (Conan the Barbarian) الهام گرفته بود، ولی مؤلفه های فضایی و علمی تخیلی اش به وضوح از جنگ ستارگان می آمد.

حتی ضدقهرمان اصلی فیلم اساسا ترکیبی بود از دارث ویدر و امپراتور. قهرمانش هم شمشیر بزرگی به دست داشت که بی شباهت به لایت سیبر یا همان شمشیرهای لیزری جدای ها نبود. همچنین در فیلم موجود کوچکی به اسم گویلدور حضور داشت که مثل یودا یا R2-D2 بود.

پیامی از فضا (Message from Space)

  • کارگردان: کینجی فوکاساکو
  • بازیگران: ویک مورو، سانی چیبا،فیلیپ کاسنوف
  • سال ساخت: 1978

با توجه به اینکه جرج لوکاس در ساخت جنگ های ستاره ای از سینمای ژاپن بهره زیادی برده بود، می گردد این فیلم را به نوعی پاتک ژاپنی ها حساب کرد.

پیامی از فضا را کمپانی توئی (Toei Company) ساخته، استودیویی که سریال سوپر سنتای (Super Sentai) را فراوری کرد که بعدا از تصاویرش در پاور رنجرز (Power Rangers) هم استفاده شد. پیامی از فضا بسیاری از مؤلفه های آشنای هواداران جنگ ستارگان را داشت؛ شاهدختی سفیدپوش و در حال فرار، یک امپراتوری شرور، سربازانی یک شکل که لباسی مخصوص به تن داشتند، رُباتی اعصاب خرد کن و سفینه های فضایی. حتی نمایی در فیلم هست که سفینه فضایی دشمن را در حال ورود به قاب می بینیم.

دارث ویدر شاید ظاهرش را از سامورایی ها الهام گرفته باشد، ولی در این فیلم رسما سامورایی های فضایی را به عنوان شخصیت منفی می بینیم.

ادیسه ستاره ای (Star Odyssey)

  • کارگردان: آلفونسو برچیا
  • بازیگران: یانتی سومر، جیانی گارکو، کریس اورام، ملیسا لونگو
  • سال ساخت: 1979

معین ترین کپی از جنگ ستارگان در این فیلم ایتالیایی، یکی از 4 فیلمی که آلفونسو برچیا با الهام از جنگ ستارگان ساخته است، لایت سیبرها و ربات هایی است که مخصوص خودشان ساخته اند. حالا تفاوتش کجاست؟ گویا یکی از ربات های این فیلم قصد خودکشی دارد. کلا ملغمه عجیبی است و مثلا یکی از کاراکترها لباس مرد عنکبوتی به تن دارد. فیلم افتضاحی است و فراوری واقعا کم کیفیتی داشته.

استار چیسر: افسانه اورین (Starchaser: The Legend of Orin)

  • کارگردان: استیون هان
  • بازیگران: جو کالیگان، کارمن آرجنزیانو، نوئله نورث
  • سال ساخت: 1985

این فیلم عجیب وغریب از اولین آثاری بود که انیمیشن سنتی را با تکنیک انیمشین سه بعدی دیجیتالی تلفیق کرد. طراحی خوبی دارد و از نظر بصری جذاب شده، ولی در نهایت یک فانتزی/علمی تخیلی کم مایه است که از جورج لوکاس خیلی ایده گرفته است.

در داستان شمشیری افسانه ای می بینیم، پسری جوان که بعد از پیامی تصویری به ماجراجویی کشیده می گردد، داستانی عاشقانه با یک شاهدخت، یک قاچاقچی خودسر، ربات ها، قطع شدن دست ها در مبارزات و رهبری شرور که اسیرانش را با دست خفه می نماید. ولی تفاوت هایی هم دارد، مثلا شخصیت شرور ماجرا در صحنه اوج فیلم از وسط نصف می گردد و به دل زمین سقوط می نماید و این که برخلاف ظاهرش، این انیمیشن مناسب بچه ها نیست.

استارکرش (Starcrash)

  • کارگردان: لوییجی کوتزی
  • بازیگران: کارولین مونرو، مارجو گورتنر، کریستوفر پلامر
  • سال ساخت: 1978

کریستوفر پلامر و دیوید هسلهوف در این کپی از جنگ ستارگان بازی نموده اند، پس باید فیلم خوبی باشد نه؟ ولی فیلم خوبی نیست. این فیلم هم نسخه خودش را از انبوه مؤلفه های فیلم لوکاس نمایش می دهد؛ لایت سیبرها، ربات های شبیه C-3PO، تفنگ های لیزری، امپراتورهای شرور و سفینه های فضایی که آرام از گوشه قاب وارد می شوند.

منبع: ign

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 32210

به "9 فیلم و سریال که از جنگ ستارگان کپی کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 فیلم و سریال که از جنگ ستارگان کپی کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید