(10)ترن پر سرعت جهان

به گزارش بلاگ پو، به نظر شما ایمن ترین وسیله نقلیه برای سفر کدام است؟ هواپیما، قطار، کشتی یا خودروی شخصی؟ به طور حتم هواپیما یا کشتی نمی تواند وسایل نقلیه بی خطری باشند. اما اگر بتوانید به سرعت یک هواپیما اما روی زمین حرکت کنید چطور؟ سریع ترین قطارهای جهان می توانند با ایمنی بیشتر مسافران را در یک چشم بر هم زدن به مقصد برشانند.

(10)ترن پر سرعت جهان

(10)ترن پر سرعت دنیا

نویسنده: ندا بهجتیان

مسافران قطارهای پرسرعت دنیا مسافت های طولانی را به سرعت برق و باد طی می نمایند

به نظر شما ایمن ترین وسیله نقلیه برای سفر کدام است؟ هواپیما، قطار، کشتی یا خودروی شخصی؟ به طور حتم هواپیما یا کشتی نمی تواند وسایل نقلیه بی خطری باشند. اما اگر بتوانید به سرعت یک هواپیما اما روی زمین حرکت کنید چطور؟ سریع ترین قطارهای دنیا می توانند با ایمنی بیشتر مسافران را در یک چشم بر هم زدن به مقصد برشانند.

سفر به سرعت نور

ترن ام ال ایکس ساعت گروه ترن سازی ژاپن، با سرعت (581)کیلومتر در ساعت، سریع ترین ترن در دنیاست. این قطار در سال (1970)یکی از عجیب ترین و پیشرفته ترین قطارهای دنیا شناخته شد.آخرین مدل از این ترن، در دوم دسامبر (2003)افتتاح شد که این مدل همچنان در سرعت یکه تاز است. این ترن ها برای حرکت، به مقدار نیمی از انرژی هواپیما را صرف می نماید و با همان سرعت، مسافران را به مقصد می رساند. عملیات ساخت این پروژه، در سال (2001)شروع و هزینه ساخت آن دو میلیارد دلار بود.این قطار فاقد چرخ بوده و با نیروی مغناطیسی حرکت می نماید.

دومین پر سرعت دنیا

سریع ترین قطار فرانسه که دومین قطار پر سرعت دنیاست، تی جی وی نام دارد. این قطار با سرعت (575)کیلومتر در ساعت از پاریس به مقصد مهم ترین شهرهای فرانسه حرکت می نماید.اولین مدل این قطار در سال (1981)از پاریس به مقصد لیون حرکت کرد. تی جی وی در سوم آوریل (2007)رکورد سریع ترین قطار چرخ دار ریلی دنیا را با سرعت (575)کیلومتر در ساعت شکست و همچنان پر سرعت ترین قطار ریلی حمل و نقل عمومی در دنیا شناخته می گردد. این قطار سریع و السیر، در بیست ایستگاه توقف می نماید.

آلمانی مغناطیسی

قطار مغناطیسی آلمانی که با سرعت (500)کیلومتر در ساعت مونیخ را به فرودگاه بین المللی آلمان متصل می نماید، لقب سومین قطار پر سرعت دنیا را دارد. ساخت این قطار بیش از دو میلیارد دلار هزینه داست. این قطار که به سرعت شناور در آسمان حرکت می نماید، از نیروی مغناطیسی انرژی گرفته و حرکت می نماید. جدیدترین مدل این ترن در سال (2008)شروع به کار کرد. تشعشعاتی که به خاطر نیروی مغناطیسی در اطراف این قطار ایجاد می گردد مسئولان را مجبور به خریدار نواحی اطراف خط راه آهن نموده است.

ترن مغناطیسی

این قطار که باز هم از نوع مغناطیسی است، صندلی چهارمین قطار پرسرعت دنیارا به خود اختصاص داده است. این ترن در سال (1990)شروع به کار نموده است و سرعتش (400)کیلومتر در ساعت است. این قطار نیز بالاتر از سطح زمین و روی ریل های مغناطیسی حرکت می نماید و مرکز ژاپن ،یعنی توکیو را به شهرهای اطراف متصل می نماید. الین خط راه آهن، روزانه (150)مسافر را جا به جا می نماید. قبل از ساخت ترن مغناطیسی آلمان، این قطار که ساخت همان شرکت ترن سازی ژاپنی است در مقام بالاتری قرار داشت.

ژاپنی پرسرعت

یکی دیگر از پرسرعت قطارهای دنیا که صندلی پنجم متعلق به آن است، سی آر آچ (2)است که در چین ساخته شده است. طراحی اصلی این قطار به وسیله شرکت شینکانسن ژاپن صورت گرفته. میانگین سرعت این قطار (350)کیلومتر و حداکثر سرعت آن (394)کیلومتر در ساعت است. A این خط آهن نیز (1609)کیلومتر است و مرکز چن را به شهر کانتون وصل می نماید. قطار سی آر آچ(2)می توان این جهت را در عرض سه ساعت طی کند، در حالیکه قطارهای قبلی این جهت را در (7)ساعت می پیمودند. این قطار در سال (2008)کار خود را شروع کرد.

سرعت در تایوان

ترن تی اچ آر اس، ساخت تایوان مقام ششم پرسرعت ترین ترن های دنیا را دارد. این قطار (365)کیلومتر در ساعت سرعت دارد. و تایپه را به کاهسیونگ در جنوب تایوان وصل می نماید؛ آن هم در عرض (96)دقیقه. ساخت این خط آهن (18)میلیارد دلار هزینه داشت ودر پنجم ژانویه (2007)افتتاح شد.این قطار در هر روز (40)هزار مسافر را در جهت این دو شهر جابه جا می نماید. در طول این جهت (8)ایستگاه واقع شده است و ترن تی اچ آر اس بر تمامی آنها توقف می نماید.

کره ای سریع

ترن کی تی ایکس،هفتمین قطار پرسرعت دنیاست که با سرعتی برابر با (352)کیلومتر در ساعت شهرهای مختلف کره را به هم متصل می نماید. این ترن تا سال (1992)فقط در جهت سئول به پوسان حرکت می نماید اما با اضافه کردن یک خط آهن دیگر جهت آن تا ماکپو ادامه پیدا کرد. ترن کی تی ایکس در اوایل آوریل (2004)کار خود را شروع کرد. این ترن به طور میانه (300)کیلومتر سرعت دارد. امکانات داخلی این قطار در نوامبر (2010)ارتباط داده شده ولی شکل ظاهری و موتور قطار به شکل قبل باقی ماند.

سریع وایمن

ترن شین کان سن ساخت ژاپن هشتمین قطار پرسرعت دنیاست. این قطار با سرعت (310)کیلومتر در ساعت فوکولا در جزیره کیوشو را به توکیو متصل می نماید. خط آهن شین کانست در سال (1964)افتتاح شد. این قطار در زمان آزمایش (443)کیلومتر در ساعت سرعت داشت اما بعدها که به صورت رسمی کتار خود را شروع کرد سرعتش کمتر شد. اینترن از لحاظ امنیت رکورد دار ایمنی بین قطارهای سریع السیر دنیا است و تا با آنکه تا به امروز مسافران زیادی را جا به جا نموده خوشبختانه هیچ تلفاتی بر جا نگذاشته و همین امر آن را به قطاری ایمن در دنیا مبدل نموده است.

پرواز از روی زمین

ترن آوه علاوه بر اینکه سریع ترین ترن در اسپانیاست ،در دنیا نیز صندلی نهمین قطار پر سرعت را به خود اختصاص داده است. این قطار (300)کیلومتر در ساعت سرعت دارد و به همین علت به آن لغب پرنده اسپانیایی داده شده است. قطار آوه در ابتدا مادرید را به شهر سویل متصل می کرد. این خط آهن در (14)آوریل (1992)افتتاح شد و اولین سفر خود را در (21)آوریل به سمت سویل با موفقیت انجام داد. هم اکنون این مکسیر نتا بارسلونا و والنسیا نیز ادامه پیدا نموده است و روزانه صدها هزار نفر را بین این شهرها جابجا می نماید. سرعت این قطار آن قدر زیاد است که تمام جهترا تنها در (40)دقیقه طی می نماید.

انگلیسی سریع السیر

ترن یورو استار دهمین قطار پر سرعت دنیاست که فاصله بین لندن تا پاریس را تنها در (2)ساعت و (3)دقیقه طی می نماید .این قطار با سرعت میانهه (298)کیلومتر در ساعت، ابتدا از پاریس به شهر لیل در فرانسه رفته و از آنجا پس از یک ساعت و (20)دقیقه به لندن می رسد.البته تونل زیر دریایی مانش که ترن در جهت خود از آن عبور می نماید ،نیز در این کوتاه شدن زمان مسافرت از لندن به پاریس نقش بزرگی دارد.این قطار فاصله بین دو شهر بروکسل تا لندن را نیز در یک ساعت و (50)دقیقه طی می نماید.

منبع:همشهری سرنخ شماره 82

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: راسخون
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57460

به "(10)ترن پر سرعت جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(10)ترن پر سرعت جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید