گرم کردن اتاق بدون بخاری و شوفاژ با 10 راه حل موثر و ساده

به گزارش بلاگ پو، زمستان زمان خوبی برای صرفه جویی در هزینه های آب و برق است. برخلاف تابستان که تهویه مطبوع عملاً اجباری است (روشن کردن کولر)، اما در زمستان چندین روش برای گرم کردن اتاق بدون بخاری وجود دارد. تلفیق اصول ابتکاری بشر و فناوری مدرن مجموعه ای از گزینه های گرمایشی را فراهم می کنند که باعث می شوند تا افراد بدون نیاز به روشن کردن بخاری، فضای داخل خانه را گرم کنند. برای شناخت این روش ها با مقاله دیگری از ویکی ساختمون همراه باشید.

گرم کردن اتاق بدون بخاری و شوفاژ با 10 راه حل موثر و ساده

10 راهکار مؤثر برای گرم کردن اتاق بدون بخاری

روش های زیر هر کدام می توانند به تنهایی باعث گرم نگه داشتن اتاق بدون بخاری شوند:

1- استفاده از درزگیر درب و پنجره

مسدود کردن منافذ اولین مرحله برای گرم شدن خانه است. درزگیر درب و پنجره می تواند نفوذ هوای سرد را تا 100 درصد کاهش دهد. برای جلوگیری از نشت هوای سرد مهم است درب ها و پنجره ها درزگیری شوند. درزگیرها اغلب چسبی هستند که داخل لولای درب یا پنچره قرار می گیرند. این مورد اغلب در پنجره های فلزی سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، وگرنه برای پنجره های دوجداره، درزگیر مفهومی ندارد. اگر بودجه کافی دارید، می توانید پنجره های قدیمی خود را عوض کنید.

2- استفاده از از ملافه های گرم تر

این راهکار خیلی ساده است! وقتی طبیعت درجه هوا را پایین می آورد (اشاره به رسیدن فصول سرد سال)، وقت آن است که ملافه های و پتوهای گرم را از کمد بیرون بیاورید. درست مثل لباس، ملافه ها نیز شما را گرم می کنند. برای این منظور می توانید در زمانی که بر روی مبل نشسته اید، روی خودتان یک ملافه پشمی بیاندازید. همچنین می توانید از یک پتوی برقی استفاده کنید. اگر خیلی سردتان شد، یک تشک برقی بخرید و آن را زیر ملحفه ها تخت خود قرار دهید.

3- استفاده از پنکه سقفی چهار فصل

پنکه های سقفی چهار فصل راهی عالی برای کاهش مصرف انرژی در هر زمان از سال است. در تابستان، چرخش خلاف جهت عقربه های ساعت نسیم خنکی ایجاد می کند که باعث خنک شدن هوای داخل منزل می شود. اما هنگامی که ماه های سرد سال فرا می رسند ، وقت آن است که چرخش فن پنکه را به شکل برعکس تغییر دهید (بیشتر پنکه های سقفی دارای کلید برای تغییر چرخش فن ها هستند). با چرخش عکس پنکه، هوای گرم در فضا پراکنده می شود و شرایط گرم کردن اتاق بدون بخاری مهیا می شود.

4- پوشیدن جوراب و کلاه بافتنی

با پوشیدن کلاه بافتنی و جوراب، خود را گرم کنید (هنگامی که پاهای تان گرم است بهتر می خوابید). درست است که گذاشتن کلاه بافتنی در خانه یک کار غیرمعمول است، ولی اگر قصد این را دارید که بخاری را روشن نکنید، بهتر است کلاه به سرتان بگذارید! به هر حال، تصاویر قدیمی نشان می دهند که مردم در شب ها با کلاه های پشمی ضخیم می خوابیدند، اما کلا ه های خواب امروزی ظاهری فانتزی تر دارند و می توانند مشوقی برای افراد جهت استفاده از کلاه بافتنی در خانه باشند.

5- پوشاندن پنجره ها با پرده های ضخیم

از آنجا که هوای سرد از بیرون به داخل منتقل می شود، بنابراین می توان در طول زمستان با استفاده از پرده های ضخیم و چند لایه، اتاق خواب خود را کمی عایق بندی کنید. بنابراین سعی کنید پرده های خود را در چند لایه آویزان کنید. لایه اول را نازک انتخاب کنید تا در روز بتوانید آن ها را کنار بزنید و از نور خورشید استفاده کنید، لایه دوم را ضخیم انتخاب کنید تا از ورود سرما جلوگیری کرده باشید. یک رنگ شاد انتخاب کنید تا مقداری از سرما و کسلی فصول سرد را از بین ببرید.

6- استفاده از فرش ضخیم برای کف اتاق

در حالی که کفپوش های سختی مانند سرامیک یا لمنیت فواید زیادی دارند، اما حفظ گرما از ویژگی های اصلی آنها نیستند. در ماه های سرد سال یک فرش گرم و ضخیم را روی کف اتاق پهن کنید تا به عنوان عایقی برای سرما عمل کند. حتی با این کار می توانید به راحتی در فضای منزل رفت و آمد کنید، بدون آنکه پاهای تان سرد شود! سعی کنید در تمام فضاهای منزل از یک فروش ضخیم استفاده کنید.

7- دور کردن تختخواب از پنجره

حتی که پنجره های اتاق شما چندجداره باشند، شیشه در طول شب به طور قابل توجهی سرد می شود، بنابراین فضای نزدیک به پنجره اغلب سرد است. این یک راهکار ایده آلی برای گرم کردن اتاق بدون بخاری می تواند دور کردن تختخواب از پنجره باشد. اما این کار اغلب در همه اتاق ها شدنی نیست! زیرا فضا امکان این کار را نمی دهد. اگر تختخواب شما درست زیر یک پنجره قرار گرفته است، می توانید تختخواب را به جای دیگری انتقال دهید.

8- روشن کردن شمع در اتاق

اگر در خیابان هستید و هوا سرد است، چند شمع و کبریت می توانند تفاوت بین مرگ و زندگی را تعیین کنند. بنابراین، ایده خوبی است که تعداد زیادی شمع را در داخل خانه خود روشن کنید. این شمع ها نه تنها نور و گرما را تأمین می کنند، بلکه در انواع مختلفی از شکل ها، رنگ ها و رایحه ها هستند که می توانند فضای داخل شما را گرم نگه دارند. سعی کنید شمع ها را نزدیکی محل نشستن و خوابیدن خود قرار دهید.

9- انجام حرکت های مدیتیشن یا یوگا

مدیتیشن راهی عالی برای گرم کردن خود بدون روشن کردن بخاری است. وقتی روی نفس خود تمرکز کنید، از هر احساسی آگاه می شوید. شما می توانید سرما را روی پوست خود احساس کنید، اما با تمرین ذهن خود را آموزش می دهید تا این احساس را روی پوست خود به عنوان چیزی که بر شما غلبه نمی کند، بپذیرد. شما سرما را نادیده نمی گیرید، شما به سادگی احساس خود را تغییر می دهید. اگر برای تغییر احساسات خود تمرکز کنید، می توانید به آرامش برسد و بدن خود را کنترل کنید. اگر مدیتشین برای تان سخت است، ورزش کردن در داخل خانه را در اولویت خود قرار دهید.

10- استفاده از کیسه آب گرم

همه ممکن است استفاده از کیسه گرم را برای گرم کردن اتاق بدون بخاری را همه بلد باشند! اما این راهکار هنوز هم جواب می دهد. در زمان خواب، یک کیسه آب گرم را زیر ملافه خود قرار دهید تا گرم بمانید. این کار به ویژه برای افرادی که کمر درد دارند نیز بسار مفید است. به هر روی، استفاده از کیسه آب گرم می تواند انتخاب آخر شما باشد.

سخن آخر

گرم ماندن در زمستان همیشه آسان نیست، به خصوص اگر در شرایط غیرمعمولی قرار دارید. اگر شرایط خود را به درستی ارزیابی کنید، می توانید در خانه راحت باشید و با کمی تلاش گرم بمانید. تقویت و عایق بندی خانه، بستن درب اتاق ها و حمام، ساخت شومینه و حتی پخت و پز و غذا نیز می توانند راه هایی برای گرم کردن اتاق بدون بخاری باشند. با کمی تدبیر و نگرش مثبت، می توانید در خانه گرم بمانید، اما مهم است که خود را زجر ندهید، اگر سرما زیاد است، روشن کردن بخاری یا شوفاژ عاقلانه ترین کار ممکن است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 34855

به "گرم کردن اتاق بدون بخاری و شوفاژ با 10 راه حل موثر و ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرم کردن اتاق بدون بخاری و شوفاژ با 10 راه حل موثر و ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید