کسری بودجه 1400، پاشنه آشیل سیاست های مهار تورم

به گزارش بلاگ پو، لایحه بودجه 1400 و هدف گذاری تورم 22 درصدی برای بازه زمانی یک سال، توسط بانک مرکزی دو موضوعی هستند که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی در تضاد با یکدیگرند. خردادماه 99 بانک مرکزی تورم 22 درصدی را پیش بینی کرد. اما با لایحه بودجه انبساطی که برای سال آینده تهیه شده، به نظر می رسد این پیش بینی محقق نشود.

کسری بودجه 1400، پاشنه آشیل سیاست های مهار تورم

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی 17 آذر 99 در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره این هدف گذاری نرخ تورم گفت: ما بر مبنای دلار نیمایی 17 هزار تومان پیش بینی کردیم که تورم متوسط یک ساله منتهی به خرداد 1400 به 22 تا 24 درصد می رسد.

آیا رقم 22 درصد در خرداد 1400 نمود پیدا می کند؟ محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران بی توجهی نسبت به عواملی که می توانند شرایط اقتصادی را بهبود ببخشند و شاید در تحقق این پیش بینی مؤثر باشند را یک عامل بازدارنده توصیف کرد و گفت: متأسفانه آنچه از عملکرد دولت شاهد هستیم و آنچه در لایحه بودجه 1400 آمده، بیانگر تورم 22 درصد نیست.

به باور او به مناسبت کسری بودجه قابل پیش بینی برای سال آینده، بدون شک تورم نیز رقمی بیش از 22 درصد خواهد بود. به طور حتم دولت برای رفع این کسری باید تصمیماتی بگیرد و سراغ راه هایی برود که خود آنها تورم زا هستند.

انصاری تورم سال آینده را طبق لایحه بودجه ای که تهیه شده حدود 40 درصد پیش بینی کرد و ادامه داد: البته برای کاهش این رقم راه هایی هست اما رجوعی به آنها نمی شود. یکی از آنها توسعه صادرات است، متأسفانه دولت با اختراع سامانه نیما صادرات را محدود کرده و درهرحالتی مدافع آن است.

او تأکید کرد: از طرفی برای حل مسئله تورم الگوهای بین المللی وجود دارد که توسط سازمان های بین المللی ترویج و تشویق می شوند اما دولت نسبت به تجارت موجود هم بی اعتناست.

در همین رابطه عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز در گفت وگو با پایگاه خبری تحقق بودجه پیشنهادی را با توجه به غیرمحتمل بودن دست یافتن به منابع درآمدی مشخص شده، غیرواقعی دانست و تأکید کرد: زمانی که درآمد دولت آن طور که پیش بینی می کند نباشد، دچار کسری بودجه شده و روش های جبران کسری بودجه به شدت تورم زا هستند.

به باور این فعال اقتصادی، این حجم از صادرات نفت که در لایحه بودجه آمده با توجه به عملکرد سال 99، نبود تقاضا برای نفت در بازارهای جهانی که بخشی از آن به تحریم های ایران و بخشی هم به کرونا مربوط است، امکان پذیر نیست درنتیجه درآمد دولت به ارقامی که مشخص شده، نخواهد رسید.

آرگون تأکید کرد: در سال 99 پیش بینی درآمدهای نفتی 57 هزار میلیارد تومان بوده در بودجه 1400 به رقمی بالغ بر 200 هزار میلیارد تومان رسیده یعنی 3.7 برابر افزایش، درحالی که زیرساخت های عملیاتی شدن این چنین جهشی در درآمدهای نفتی بر مبنای بودجه غیرمحتمل است.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران ادامه داد: جبران این کسری بودجه همواره تورم زاست پس تورم بیش از 22 درصد خواهد بود مگر اینکه اصلاحات لازم در این بودجه رخ دهد.

او شرایط تولید کشور را نیز نابسامان ارزیابی کرد و به وصول اقتصادیات مشخص شده در لایحه بودجه نیز با نگاه تردید نگریست و ادامه داد: در این شرایط باید دید فروش دارایی ها و اوراق تا چه حد انجام می شود و می تواند بر اساس بودجه مشخص شده برای دولت درآمدزا باشد. درهرحال تحقق درآمدی لایحه اعلام شده بسیار سخت است و تصویب این بودجه با این سطح درآمدی، تورم زاست. با توجه به اینکه قرار است سهم بیشتر این بودجه را دولت بعدی اجرایی کند، تعهد سنگینی برای دولت آینده خواهد بود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 40466

به "کسری بودجه 1400، پاشنه آشیل سیاست های مهار تورم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کسری بودجه 1400، پاشنه آشیل سیاست های مهار تورم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید