چرا دولت اقدامی در راستای بهبود شرایط تولیدکنندگان برنج انجام نمی دهد؟

به گزارش بلاگ پو، نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم گرانی مداوم بازار برنج را حاصل نامنظم بودن واردات و صادرات دانست و گفت: هم اکنون که در انبارها برنج به مقدار کافی وجود دارد، قیمت برنج کم نشده است چرا که واسطه ها بازار را تسخیر کردند.

چرا دولت اقدامی در راستای بهبود شرایط تولیدکنندگان برنج انجام نمی دهد؟

منصور علی زارعی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص گرانی مداوم برنج اظهار کرد: دولت باید سیاست های صادرات و واردات را منظم کند. استراتژی دولت باید به گونه ای باشد که در عین تأمین منافع فراوریکننده، منافع مصرف کننده را هم تأمین کند. شرایط فعلی هم به فراوریکننده و هم به مصرف کننده فشار می آورد.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با اشاره به خاتمه یافتن زمان محدودیت واردات برنج گفت: دولت باید در زمان معین نسبت به تعرفه گمرکی، شاخص وارداتی و صادراتی و مسائلی از این دست اقدام می کرد تا بازار برنج تنظیم شود اما این اقدام صورت نگرفت.

نماینده مردم ساری در مجلس اضافه کرد: حدود 2 میلیون و 900 هزار تن مصرف داخلی ماست که حدود 600 تا 700 هزار تن آن وارد می شود. بخشی قابل توجهی از ماجرای افزایش برنج در کشور، به نامنظم بودن زمان و نوع واردات برمی شود. از طرف دیگر 85 درصد برنج کشور در شمال کشور تأمین می شود. پرسش اینجاست که چرا دولت اقدامی در راستای بهبود شرایط فراوریکننده انجام نمی دهد؟

بهبود شرایط فراوریکنندگان برنج به نفع مصرف کنندگان است

برنج از کشاورز 40 تا 45 هزار تومان خریداری می شود

وی بهبود شرایط فراوریکنندگان برنج را به نفع مصرف کنندگان دانست و تأکید کرد: اگر دولت برنامه ریزی درست داشته باشد، نیازی به واردات برنج نخواهیم داشت. وقتی دولت از اراضی کشاورزان حمایت نمی کند، یارانه سم و کود به او تعلق نمی گیرد و به طور کلی هزینه فراوری نسبت به عایدی کلی بالاست، نمی توانیم به خودکفایی 100 درصدی در زمینه برنج برسیم.

زارعی در خاتمه گفت: تنظیم همه این موارد دست دولت است. برنج کاران شمالی بارها از دولت خواسته اند که بازار برنج را به نفع فراوریکننده و مصرف کننده تأمین کند. هم اکنون که در انبارها برنج به مقدار کافی وجود دارد، قیمت برنج کم نشده است به این خاطر که واسطه ها بازار را تسخیر کردند. مبلغی که از کشاورز خریداری می شود چیزی بین 40 تا 45 هزار تومان است. دولت باید دست واسطه ها را از بازار برنج قطع کند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 57335

به "چرا دولت اقدامی در راستای بهبود شرایط تولیدکنندگان برنج انجام نمی دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دولت اقدامی در راستای بهبود شرایط تولیدکنندگان برنج انجام نمی دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید