مقصران تشدید آلودگی هوا کدام دستگاه ها هستند؟

به گزارش وبلاگ حفاظ هوایی، در هوای پایتخت چه می گذرد؟ در یک تصویر، غلظت دی اکسید گوگرد در دو هفته گذشته دو برابر شده، شاخص ها روی عدد 160 یا همان شرایط قرمز مانده، مصرف گاز خانگی 16 درصد افزایش یافته و سهم سوخت مازوت و گازوئیل به عنوان منابع ثابت به عدد 60 درصد رسیده است. در آن سوی تصویر استفاده از حمل و نقل عمومی به یک سوم رسیده، خودرو های شخصی خیابان ها را قرق نموده و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی و سوخت های دیزلی شرایط جدیدی را پیش روی شهروندان گشوده است.

مقصران تشدید آلودگی هوا کدام دستگاه ها هستند؟

به گزارش ایران، هم اکنون 4 میلیون خودرو، 3 و نیم میلیون موتورسیکلت و 17 هزار کارخانه در استان تهران تردد و فعالیت می نمایند؛ بنابراین شاید مهم ترین سؤال این باشد، سهم هر یک از این عوامل در هوای کدر این روز های تهران چقدر است و کدام نهاد مسئول این شرایط خاکستری رنگ پایدار است؟ شورای شهر و شهرداری تهران گلایه می نمایند که هیچ اختیاری برای اعمال محدودیت ها ندارند و استانداری تهران هم با وجود مسئولیت، تنها پیشنهاد تعطیلی دو روزه تهران را به هیأت دولت ارسال نموده است.

از آن طرف رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که طبق قانون هوای پاک مسئولیت اصلی با اوست، ادعا می نماید: معاون دادستان کشور به استان ها بخشنامه نموده است که برای سوزاندن نفت کوره در نیروگاه ها و صنایع مانع نشوید یعنی کسی که باید قانون هوای پاک را اجرا کند از نظر امنیتی به این نتیجه رسیده که باید مازوت سوزی کرد.

به نظر می رسد حالا بیش از آنکه کسی بخواهد به دنبال انکار و فرافکنی برود، به روشنی از شرایطی گفته می گردد که ظاهراً چاره اش مرگ تدریجی است. با وجود این نقل قول ها، اما استفاده از سوخت مازوت که خطرناک ترین سوخت فسیلی محسوب می گردد، همچنان محل اختلاف بین نهادهاست.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم در جلسه دیروز شورا از نبود اطلاعات صحیح گلایه کرد و گفت: متأسفانه داده های صحیح به ما نمی رسد و اختیارات خوبی در این زمینه برای شورا در نظر گرفته نشده است و فعلاً در حد تذکر و پیگیری می توانیم عمل کنیم، اما وقتی با مسئولان صحبت می کنیم اطلاعات دقیق از مصرف سوخت، مازوت و... در شهر داده نمی گردد و فقط شاخص آلودگی هوا داریم. شورایی ها البته تأکید کردند که باید تصمیم زودهنگام گرفته گردد و در برابر این شرایط اقدام عاجل صورت گیرد.

او با بیان اینکه امروز بحث عمده ما در جلسه علنی و هم اندیشی موضوع آلودگی هوای تهران بود اضافه کرد: راه چاره اصلی برطرف آلودگی در شرایط فعلی استفاده از حمل و نقل عمومی است هرچند به دلیل کرونا استفاده از این وسایل کم شده، اما اثر حمل و نقل عمومی در کاهش آلایندگی مثبت است.

هاشمی با اشاره به کاهش تعداد متوفیان کرونا در تهران گفت: امیدواریم در شرایطی که تلفات کرونا در تهران با موافقت دیرهنگام با محدودیت های درخواست شده توسط شورای شهر، ظرف یک ماه از 200 نفر به 20 نفر کاهش پیدا نموده است، این کاهش با افزایش قربانیان آلودگی هوا بخصوص در بیماران، سالمندان و بچه ها جبران نگردد و همه کوشش این است که وارد بحران دیگر نشویم.

در جلسه دیروز شورا همچنین رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا گفت: گله ای از استاندار و دولت دارم، چرا که به رغم گزارش های هواشناسی و داده های علمی که حاکی از پایداری هوا و تشدید اینورژن بیش از گذشته بوده و این مسأله ضرورت توقف فعالیت ها را می طلبد، اما دو روز از اعلام درخواست تعطیلی می گذرد و هنوز اتفاقی رخ نداده است. پیشنهاد کمیته اضطرار به دولت ارائه شده و تا بخواهد تشکیل جلسه بدهند و تصمیمی بگیرند، چیزی تعیین نیست.

وی اضافه کرد: باید متوجه آثار تصمیم گیری دیرهنگام باشیم و نسبت به آن جوابگو باشیم چرا که به سلامت مردم آسیب وارد می نماید. وی درباره توسعه نیروگاه های خورشیدی و جایگزینی سوخت پاک گفت: امروز شهر تهران از استفاده بی رویه از منابع انرژی نظیر بنزین، گازوئیل، نفت، گاز و مازوت رنج می برد؛ این موارد سوخت های فسیلی هستند و سلامت همه مردم را تهدید می نمایند.

نوری با بیان اینکه بیماری و مرگ ناشی از آلودگی هوا در کنار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، شرایط را برای مردم کشور بویژه کلانشهر ها و تهران سخت و غیر قابل تحمل نموده، ادامه داد: باید رویه ها در این زمینه تغییر کند و انرژی های تجدیدپذیر در فراوری برق استفاده و جایگزین سوخت های فسیلی شوند.

زهرا نژاد بهرام، دیگر عضو شورا نیز از رئیس سازمان محیط زیست خواست که نسبت به قطع مصرف سوخت مازوت و گازوئیل در نیروگاه های اطراف تهران اقدامی عاجل داشته باشد.

او با بیان اینکه نامه ای خطاب به کلانتری رئیس سازمان محیط زیست نوشته چراکه مسئولیت اجرای قانون هوای پاک برعهده وی است، گفت: در این نامه اعلام کردم با عنایت به تأیید شدن اطلاعات واصله پیرامون استفاده نیروگاه های کشور از سوخت مازوت که از خطرناک ترین سوخت های فسیلی است و سلامت شهروندان تهرانی در شرایط کرونایی را در معرض خطر جدی قرار داده است، باید اقدامی انجام گردد.

با توجه به تذکر جدی وزارت بهداشت به وزارت نیرو و با توجه به مصاحبه اخیر جنابعالی (کلانتری) در خصوص مصرف مازوت و گازوئیل در نیروگاه های اطراف تهران بویژه فعالیت نیروگاه های شهید رجایی قزوین و منتظر القائم که آثار جدی آن بر شهروندان تهرانی از سوی کارشناسان مورد تأیید است، در صندلی نمایندگی مردم از شما می خواهم برحسب وظایف قانونی که براساس قانون هوای پاک مسئولیت برعهده شماست نسبت به جلوگیری از مصرف سوخت مازوت و سوخت های مشابه اقدامات لازم را انجام دهید.

لازم به ذکر است بنابر گزارش ها تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا 15 روز هوای پاک، 181 روز هوای قابل قبول، 87 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس جامعه و 50 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت 25 روز هوای پاک، 180 روز هوای قابل قبول، 60 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 5 روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

منبع: فرارو

به "مقصران تشدید آلودگی هوا کدام دستگاه ها هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقصران تشدید آلودگی هوا کدام دستگاه ها هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید