مقام دومای روسیه: آمریکا فقط تظاهر می نماید قصد بازگشت به برجام را دارد

به گزارش بلاگ پو، نائب رئیس کمیته امور بین الملل دوما گفت: دولت آمریکا که خود از برجام خارج شده، اکنون نباید برای بازگشت به آن شرط بگذارد و به جای متهم کردن ایران، باید ثابت کند، آیا واقعا خواهان بازگشت به توافق هسته ای است یا فقط وانمود می نماید.

مقام دومای روسیه: آمریکا فقط تظاهر می نماید قصد بازگشت به برجام را دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دیمیتری ناویکوف نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا، چاپ مسکو گفت، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا صحبت از آمادگی ایالات متحده برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته ای ایران می نماید، تا نشان دهد که دولت دموکرات کنونی از میراث دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در مورد خروج از توافق هسته ای چشم پوشی نموده است، ولی در عین حال بازگشت به برجام را مشروط می نماید.

به عقیده این مقام پارلمانی روس، چنین اظهارات نمایشی برای مقامات واشنگتن بسیار اهمیت دارد، ولی این برخورد اگر در عرصه سیاست داخلی ایالات متحده کارآمد باشد، در عرصه سیاست خارجی، کار آمریکا را دشوارتر خواهد نمود.

ناویکوف گفت: آنها (آمریکایی ها) وعده داده بودند که به توافق هسته ای با ایران بازگردند، ولی اکنون برای چنین اقدامی چندین شرط گذاشته اند. دولت جو بایدن وانمود می نماید که حاضر به بازگشت به برجام است، ولی بلافاصله عواملی که چنین تصمیمی را ممکن می نماید، را فراموش نموده است و طرف دیگر، یعنی ایران را متهم به عدم تمایل برای احیای این توافقنامه متهم نموده و دائماً می گوید که مقامات تهران باید آمادگی خود برای این امر را نشان دهد. این برخورد یادآور ضرب المثل بستن سری که درد نمی نماید است.

نائب رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه تأکید کرد: ایران مبتکر از بین رفتن توافق هسته ای نبوده، بنابراین گذاشتن شروط مضاعف از جانب طرف آمریکایی برای بازگشت به برجام، اقدامی نادرست است.

وی ادامه داد: مقامات واشنگتن باید ثابت نمایند، آیا واقعا خواهان بازگشت به توافق هسته ای هستند یا فقط می خواهند وانمود نمایند؟

روز چهارشنبه وزیر خارجه آمریکا در بروکسل گفت که واشنگتن معقتد است، تهران باید آمادگی خود برای همکاری در چارچوب برجام را ثابت کند. بلینکن در عین حال بار دیگر گفت که ایالات متحده حاضر به بازگشت به توافق هسته ای است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چند روز قبل در آستانه سفر خود به چین در مصاحبه با رسانه های گروهی چینی گفت که مقامات مسکو امیدوارند که دولت ایالات متحده که از آمادگی خود برای بازگشت به توافق هسته ای با ایران صحبت نموده، نیت خود را عملی سازد.

لاوروف گفت: واشنگتن با خارج شدن یکجانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، نه تنها اجرای تعهدات خود را متوقف کرد، بلکه اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در این باره را برای سایر کشورها نیز ممنوع نموده، در حالی که این برخورد آنها نقض شدید حقوق بین الملل است و گویای عدم توانایی کامل آنها در اجرای تعهداتشان است. من امیدوارم که اکنون دولت جدید آمریکا که تمایل خود برای بازگشت به توافق هسته ای را اعلام نموده، نیت خود را عملی سازد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 45340

به "مقام دومای روسیه: آمریکا فقط تظاهر می نماید قصد بازگشت به برجام را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام دومای روسیه: آمریکا فقط تظاهر می نماید قصد بازگشت به برجام را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید