مدیترانه شرقی محور گفت وگو نخست وزیر یونان با دبیر کل ناتو

به گزارش بلاگ پو، نخست وزیر یونان در پی نشستش با دبیرکل ائتلاف ناتو طی امروز (سه شنبه) تاکید نمود، کشورش آماده برگزاری مذاکرات با ترکیه درباره مناقشه مربوط به مرزهای دریایی در شرق دریای مدیترانه است.

مدیترانه شرقی محور گفت وگو نخست وزیر یونان با دبیر کل ناتو

به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان در صحبتهایی بعد از نشستی که با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در شهر آتن داشت، مطرح نمود، این مناقشه که طی آن کشتی های جنگی و ترکیه در شرق دریای مدیترانه با یکدیگر رویارویی پیدا کردند تهدیدی علیه انسجام ناتو است.

با این حال وی تاکید نمود، یونان همیشه آماده برای تبادل نظر بر طبق احکام قوانین بین المللی، روابط خوب همسایگی و اصل همبستگی به عنوان یک محور چارچوب ائتلاف آتلانتیک شمالی است.

استولتنبرگ این سفرش به آتن را یک روز بعد از آنکه در آنکارا نشستهایی با مقامهای دولت ترکیه شامل رجب طیب اردوغان و مولود چاووش اوغلو، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور داشت، عنوان نمود. او اظهار امیدواری کرد که دو طرف بتوانند مذاکراتی دیپلماتیک برای حل اختلافاتشان داشته باشند؛ امیدی که او امروز در آتن هم بر آن تاکید نمود.

میتسوتاکیس اظهار کرد: وقتی ترکیه حقوق حاکمیتی یک طرف را به مناقشه می کشد، راه را کاملا برای به مناقشه کشیدن حقوق دیگران هم باز می نماید.

در تابستان سال جاری تنشها بین یونان و ترکیه بر سر حقوق مربوط به اکتشاف منابع انرژی در منطقه میان ساحل جنوبی ترکیه، چند جزیره یونانی و جزیره دو قسمت شده قبرس بالا گرفت و این اتفاق بعد از آن افتاد که ترکیه یک کشتی تحقیقاتی را با اسکورت کشتی های جنگی به مناطقی که یونان و قبرس هم بر آنها ادعای حقوق مالی انحصاری دارند، اعزام کرد.

خصومت بین دو کشور در روزهای اخیر کمی فروکش نموده و ناتو به ایجاد یک مکانیزم برطرف تعارض از جمله با برقراری یک خط تلفن مستقیم میان ارتشهای دو کشور یاری نموده است تا به این ترتیب از امکان بروز یک حادثه نظامی که منجر به درگیری علنی گردد اجتناب گردد.

استولتنبرگ اظهار کرد، این خط تلفن 24 ساعته موجود است تا برطرف تعارض در دریا و هوا را تسهیل کند...ما آماده هستیم تا آن را بیشتر توسعه دهیم.

وی اضافه نمود، مکانیزم تعارض زدایی می تواند به ایجاد فضا برای تلاشهای دیپلماتیک یاری کند.

دبیر کل ناتو در ادامه تاکید نمود: این امید محکم من است که مناقشه های اساسی میان این دو همپیمان اکنون صرفا به وسیله مذاکراتی با روح همبستگی ائتلاف و قوانین بین الملل مورد رسیدگی قرار بگیرد.

میتسوتاکیس نیز از اقدامات اخیر ترکیه برای کاهش تنشها استقبال کرد اما گفت: باید دید آیا این یک اقدام صادقانه است و یا صرفا یک مانور موقت؟ ، ایسنا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 36022

به "مدیترانه شرقی محور گفت وگو نخست وزیر یونان با دبیر کل ناتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیترانه شرقی محور گفت وگو نخست وزیر یونان با دبیر کل ناتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید