غذاهای محلی استان گیلان (قسمت اول)

به گزارش بلاگ پو، در استان گیلان اقلیمی منحصر به فرد که سرسبزی و باران فراوان از ویژگی های اصلی آن است، محصولات کشاورزی متنوع و فراوانی برای این خطه به ارمغان آورده است. همین فراوانی به نوبه خود سبب تنوع غذاهای محلی با طعم های بی نظیر در این استان شده است. در گیلان چشیدن هر غذا خاطره طعم جدیدی را در ذائقه شما به جا خواهد گذاشت. در بخش اول از فهرست بلند غذاهای محلی گیلان با خبرنگاران همراه باشید.

غذاهای محلی استان گیلان (قسمت اول)

باقلاقاتق

این خورش بسیار مشهور از خطه شمال با ترکیب پاچ باقلا (نام دیگر: لوبیای کشاورزی) شوید، سیر و تخم مرغ تهیه می شود. شاید تا به حال در شمال کشور چنین لوبیاهایی را دیده باشید که برخلاف سایر حبوبات بدون پوست و به شکل خیس خورده و تازه فروخته می شوند. پاچ باقلا را پس از خیس خوردن به همراه شوید و سیر و ادویه در روغن تفت می دهند، با افزودن آب و پس از جا افتادن خورش، روی باقلا قاتق تخم مرغ می شکنند. مردم گیلان خورش ها را در ظروف سفالی مخصوص این استان به نام گَمَج می پزند. این خورش لذیذ به همراه پلو سرو می شود.

میرزا قاسمی

غذای دیگری که به دلیل طعم بی نظیرش شاید در اغلب سفره های ایرانی حاضر باشد میرزاقاسمی است. بادمجان، گوجه، سیر و تخم مرغ ترکیبات اصلی این غذا هستند. طعم دودی میرزا قاسمی که باعث شده این غذا از زمره طعم های تکراری حذف شود به دلیل کباب کردن بادمجان است. بادمجان ها را پس از کباب شدن ساطوری کرده، به همراه سیر تفت داده و سپس با گوجه می پزند. در خاتمه نیز تخم مرغ به غذا اضافه می شود. میرزا قاسمی را مانند خورش در کنار پلو سرو می کنند.

ترش تره

این خورش با انواعی از سبزیجات یعنی تره، جعفری گشنیز، اسفناج، برگ چغندر و ... به همراه یک نوع ترشی (که می تواند آب نارنج یا انار باشد) و سیر تهیه می شود. سبزی های خورد شده را به همراه مقدار بسیار کمی برنج می پزند، سپس سیر و ادویه تفت داده را به آن اضافه می کنند. در مرحله بعد سبزیجات باید در ترشی پخته شوند، پس از جا افتادن خورش روی آن تخم مرغ می شکنند.

کوکوی مرغ

کوکویی ساده و درعین حال خوشمزه که از ترکیب گوشت مرغ آب پز به همراه تخم مرغ، پیاز و ادویه تهیه می شود. [ca

ption id=attachment-30382 align=aligncenter width=750] منبع تصویر: قاشق چنگال

سیر قلیه

سیر قلیه خورش گیلانی دیگری است که با ترکیب اصلی برگ سیر، تخم مرغ، لپه، گوشت مرغ یا اردک و کمی آبغوره تهیه می شود. گوشت پس از تفت دادن با آبغوره طعم دار شده و همراه با لپه آن را می پزند. سپس برگ سیر خرده شده را سرخ کرده و با تخم غ هم زده می پزند؛ در ادامه ترکیب برگ سیر به گوشت اضافه می شود؛ خورش تا زمانی که جا بیافتد می پزد.

کباب ترش

طعم متفاوتی از کباب را با خوردن این غذا تجربه خواهید کرد. برای تهیه این غذا، گوشت گوسفند را پیش از کباب شدن چند ساعت در ترکیب رب انار، انار ترش سابیده، سیر، پیاز، سبزی محلی (با نام چوچاق)، روغن زیتون و گردوی سابیده می خوابانند. سپس گوشت ها را به سیخ کشیده و روی ذغال کباب می کنند.

اناربیج

این خورش شباهت بسیاری به فسنجان دارد که یکی دیگر از غذاهای محلی گیلان است؛ با این تفاوت که در اناربیج به جای گوشت مرغ از گوشت گوسفند به شکل کوفته قلقلی و همچنین سبزی های محلی استفاده می شود.

واویشکا

واویشکا یا جغوربغور یا همان خوراک جگر غذایی لذیذ است که انواع مشابه آن در دیگر استان ها مانند آذربایجان نیز دیده می شود. این غذا از تفت دادن و سرخ کردن دل، جگر و قلوه گوسفند به همراه ادویه و پیاز و رب گوجه تهیه می شود.

کال کباب

از چاشنی های پرطرفدار گیلانی می توان کال کباب را نام برد که از بادمجان کباب شده، سیر، انار، آب انار، سبزی معطر و گردوی خرد شده تهیه می شود. در اصل سبزی مورد استفاده محلی (نوعی سبزی به نام چوچاق) است. برای تهیه کال کباب بادمجان های کباب شده را ساتوری و همراه با دیگر مواد کاملا مخلوط می کنند.

زیتون پرورده

چاشنی گیلانی دیگری که هم شهرت و هم محبوبیتی در کل کشور دارد زیتون پرورده است. زیتون پرورده از مخلوط کردن زیتون با معجونی از مغز گردوی سابیده، سیر، رب انار و آب انار، گلپر، و سبزی محلی چوچاق یا نعنا تهیه می شود.

سیرابیج

سیراویج یا سیرواویج غذای ساده و محبوب گیلانی است که در وعده شام صرف می شود. برگ سیر پس از ریز کردن و سرخ کردن با تخم مرغ مخلوط می شود.

ترشِ آش

این آش از نخود و لوبیا، برنج، سبزی های مختلف، و باقلا تهیه می شود. طعم بی نظیر ترشی که این آش را از انواع دیگر آش ها متمایز می کند به دلیل وجود رب انار یا آبغوره یا آب نارنج در غذا است. تهیه شده در خبرنگاران

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: کجارو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 19788

به "غذاهای محلی استان گیلان (قسمت اول)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی استان گیلان (قسمت اول)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید