طبع عناب چیست + طریقه مصرف عناب

به گزارش بلاگ پو، طبع عناب معتدل و مرطوب است، اما بعضی بزرگان طب سنتی مانند ابن سینا معتقدند که طبع عناب کمی سرد است. با طریقه مصرف و طبع عناب بیشتر آشنا شوید.

طبع عناب چیست + طریقه مصرف عناب

گیاه عناب

عناب درختی است که ارتفاع آن تا 8 متر میرسد، نوعی از این درخت مستقیم و باریک و نوعی دیگر به صورت کج و معوج بالا میرود. عناب بومی مناطق گرمسیر است و کشت آن در شمال آفریقا، جنوب اروپا و نواحی مدیترانه رواج دارد. در ایران عناب به طور عمده در استانهای خراسان، گلستان، مازندران، اصفهان، یزد، همدان، قزوین و قم وجود دارد. برگ های این درخت کوچک، زیبا، شفاف، متناوب و دندانهدار است. گل های آن کوچک و به رنگ سبز مایل به زرد بوده، میوه این درخت که عناب نامیده می شود به رنگ قرمز و به شکل تخم مرغ و دارای یک هسته است. در ادامه این مطلب با خواص دارویی، طریقه مصرف و طبع عناب بیشتر آشنا شوید.

خواص دارویی عناب

خواص عناب به طور خلاصه عبارتند از تمیز کننده و تصفیه کننده خون، تقویت حافظه، برطرف غم و کم کردن اضطراب، تمیز کنده کلیه، برطرف بیخوابی، تسکین اعصاب، برطرف حالت تهوع و استفراغ، پیشگیری از سرطان، جلوگیری از پوسیدگی دندانها، ایجاد کم اشتهایی، موثر در افزایش رشد موی سر، تقویت عضلات و تقویت کننده دستگاه گوارش است.

طبع عناب

طبع عناب معتدل و مرطوب است، اما بعضی بزرگان طب سنتی مانند ابوعلی سینا معتقد هستند که طبع عناب کمی سرد است. عناب در اشخاص سرد مزاج ممکن است فراوری گاز و نفخ کند، چنین افرادی برای مصرف آن و اصلاح طبع عناب باید همراه آن شکر و مویز بخورند. همچنین مصرف زیاد عناب باعث کم شدن شدن نیروی جنسی شده، بنابراین بایستی با خوراکیهای محرک مانند عسل خورده شود.

مقدار و طریقه مصرف عناب

کاربرد عناب در ایران، هندوستان و پاکستان، بیشتر به صورت میوه خشک است. مقدار خوراک میوه عناب تا 50 عدد در روز است، ولی مصرف 10 تا 15 عدد عناب خشک یا تازه برای خوراک در چند روز مداوا کافی است.

برگ درخت عناب خاصیت شویندگی دارد، چنانچه کمی برگ تازه آن در کف دست له شود با آب فراوری کف میکند و به جای صابون میتوان از آن استفاده نمود.

برای تهیه جوشانده عناب 50 گرم عناب را در 1 لیتر آب میجوشانند تا حجم آن دو سوم شود.

جوشانده عناب و جو: 14 دانه عناب را با 25 گرم جو پوست کنده، مخلوط و در دو لیتر آب آنقدر بجوشانید تا جو شکفته شود و حدود 1 لیتر آب در ظرف باقی بماند. سپس این جوشانده را بگزارید تا ته نشین شده و سپس آب صاف شده آن را مصرف کنید.

عناب خیس کرده: تعداد 20 دانه عناب را با 30 عدد دانه مویز که هسته آن گرفته شده و 30 دانه سه پستان، 17 گرم گل بنفشه در نیم لیتر آب خیس نمایید و اجازه دهید تا صبح بماند، سپس آن را صاف و با 50 گرم شیر خشت و همچنین 50 گرم ترنجبین مخلوط کنید تا به طور کامل حل شود، سپس برای اصلاح طبع عناب و سایر گیاهان همراه، قدری گلاب به آن اضافه و به مرور مصرف نمایید.

شربت عناب: 800 گرم از عناب خشک شده را در 4 لیتر آب بجوشانید تا بپزد، سپس عنابها را له کرده، مایع حاصل شده را صاف کرده و به میزان 3 کیلو شکر به آن اضافه کنید و دوباره بجوشانید تا شکرها حل شده و شربت عناب آماده شود. در هنگام مصرف، نصف استکان از شربت آماده شده را در یک لیوان آب خنک حل کرده و میل نمایید. تمام خواص دارویی عناب در این شربت وجود دارد.

در سایر کشورها مانند بریتانیا عناب را به صورت خشک شده و یا به صورت آبناتهای طعم دار همراه با چای مصرف میکنند. گفتنی است عناب نارس و سبز، بیمزه و گس بوده، قابل خوردن نیست چرا که سنگین و خیلی دیر هضم است. به همین علت توصیه اکید میشود که قبل از رسیدن مصرف نشود. در کشورهای آسیای شرقی، کره، چین و تایوان از شربت عناب بسیار استفاده می شود. در بعضی از مناطق دنیا از عناب برای تهیه سرکه استفاده می شود و در کشورهای آفریقایی از آن کیک درست میکنند. با توجه به خواص دارویی متعدد و طبع عناب که معتدل محسوب می شود، در همه جای دنیا از آن به وفور استفاده شده، عناب کنسرو شده، چای با طعم عناب و آبنباتهای عنابی از محصولات جانبی و فراوردههای تجاری این گیاه مفید محسوب میشوند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: setare.com
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50305

به "طبع عناب چیست + طریقه مصرف عناب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع عناب چیست + طریقه مصرف عناب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید