سهمیه تاریخی وزنه برداری زنان در المپیک با بی تدبیری سوخت، احضار به کمیته انضباطی به جای سفر به توکیو

به گزارش بلاگ پو، پریسا جهانفکریان دختر شایسته و توانمند وزنه برداری ایران با خارج شدن نماینده کشور ساموآ در دسته 87+ کیلوگرم از رنکینگ المپیکی به سهمیه المپیک رسید.

سهمیه تاریخی وزنه برداری زنان در المپیک با بی تدبیری سوخت، احضار به کمیته انضباطی به جای سفر به توکیو

گروه ورزشی خبرنگاران، روز گذشته با شنیدن این خبر حقیقتاً نمی دانستیم به واسطه اتفاق تاریخی که برای وزنه برداری زنان در المپیک توکیو رخ داده است، راضی باشیم یا ناراحت؟ راضی و خرسند از این بابت که یک اتفاق تاریخی بزرگ برای ما در المپیک پیش رو رقم خورده است و ناراحت به این دلیل که جهانفکریان با بی تدبیری مسئولان فدراسیون وزنه برداری چون به او گفته بودند دیگر شانسی برای المپیکی شدن ندارد، تاندون دستش را به تیغ جراحان سپرده و برای رسیدن به بهبودی و سلامتی جسمی در آستانه شروع بازی های المپیک فرسنگ ها با آمادگی برای وزنه زدن در المپیک فاصله گرفته است. این شرایط بحرانی را وقتی به ماجرای احضار بانوی المپیکی وزنه برداری به کمیته انضباطی فدراسیون و تهدید و تحت فشار قرار گرفتن او برای اینکه حقش را از فدراسیون مطالبه کرده پیوند می دهیم بیش از هر زمان دیگری پی به فشل بودن و سوء مدیریت سیستم فعلی حاکم بر فدراسیون وزنه برداری پی می بریم. سیستمی که سهمیه تاریخی زنان در المپیک را سوزانده و حالا در باتلاقی گیر افتاده که راهی برای برون رفت و فرار از آن پیدا نمی کند.

شوآف روی زنان برای بودجه بیشتر

شروع فعالیت حرفه ای وزنه برداری زنان در کشورمان قطعاً یک اتفاق بزرگ و قابل تقدیر بود اما شواهد و قرائن موجود بیانگر این است که سیستم مدیریتی فعلی وزنه برداری بیش از اینکه در پی حرکت رو به جلو و طی کردن سریع تر پله های پیروزیت و رشد از طریق زنان و دختران وزنه برداری ایران باشد، درگیر شوآف تبلیغاتی برای گرفتن بودجه بیشتر از متولیان ورزش به بهانه انجام کار زیربنایی برای وزنه برداری زنان است اما در عمل شاهدیم و می بینیم که دست اندرکاران وزنه برداری حتی در چینش و کمیته زنان و گزینش یک فرد منتخب و اصلح برای مدیریت زنان و دختران وزنه برداری در معاونت زنان ناتوانند و شکست خورده. این را می شود از تغییرات پی درپی که در معاونت زنان وزنه برداری شاهدیم رؤیت کرد و به ضعف عمیق آن پی برد. حالا هم که برخی رشته های ورزشی حتی در حسرت کسب یک سهمیه ورودی به المپیک هستند، تیم مدیریتی ناتوان و ضعیف وزنه برداری، در حفظ و حراست از سهمیه تاریخی زنان و وزنه برداری که پیروز به تصاحب این سهمیه ارزشمند شده است هم ضعیف عمل کرده و ناکام بوده است. مجموعه تصمیم ساز فدراسیون وزنه برداری حتی پس از رونمایی از ناکامی هایی که قسمت آنها می شود، حاضر نیستند مرد و مردانه رودرروی اهالی وزنه برداری قرار گرفته و به ضعف غیر قابل کتمان خود در مباحث و بخش های مختلف اعتراف کنند. یکی از این ناکامی و شکست های بزرگ که قطعاً ضربه روحی مهلکی به بدنه وزنه برداری زنان وارد می کند، موضوع از دست رفتن سهمیه المپیکی پریسا جهانفکریان ملی پوش وزن 87+ کیلوگرم تیم ملی زنان است. وزنه برداری که تا لب به گلایه و نقد گشود، با برخورد چکشی کمیته انضباطی وزنه برداری روبرو شد و به جای اینکه از او به نام شانس کسب سهمیه تاریخی المپیک حمایت و حراست شود، تهدید شد و با محرومیتی ناعادلانه به خاطر احقاق حقش از اردوی تیم ملی وزنه برداری زنان اخراج شد! اما همین سرمایه امروز معلوم شد که سهمیه تاریخی المپیکی اش قطعی شده و می تواند برای ما در توکیو تاریخ ساز باشد. گویا دولت کشور ساموآ تصمیم گرفته است که فقط ورزشکارانی که خارج از این کشور زندگی می کنند را به بازی های المپیک توکیو اعزام کند و این اقدام به دلیل نگرانی در مورد بیماری کرونا بوده است. پس از این تصمیم، کمیته ملی المپیک ساموآ تأیید کرد سه وزنه بردار این کشور به المپیک توکیو اعزام نمی شوند. یکی از این وزنه برداران در دسته فوق سنگین زنان بود که خروج او از لیست بازی های المپیک منجر به این شد که سهمیه المپیک دسته 87+ کیلوگرم زنان به کننده ایران یعنی پریسا جهانفکریان برسد. طبق رنکینگ این وزن تمام نفراتی که در رنکینگ بالاتر از جهانفکریان هستند سهمیه المپیک را گرفته اند و با خروج وزنه بردار ساموآ یک سهمیه باقیمانده این وزن به جهانفکریان رسید. جهانفکریان در صورتی که می توانست به توکیو اعزام شود اولین دختر وزنه برداری ایران است که می تواند در المپیک توکیو روی تخته برود.

البته جهانفکریان پس از اینکه به قهرمانی آسیا اعزام نشد انتقاداتی را در فضای مجازی نسبت به فدراسیون داشت که همین مسأله باعث شد مسئولین فدراسیون به جای رزرو بلیت توکیو برای این دختر تاریخ ساز، خواستار حضور او در کمیته انضباطی شوند! به هر روی حالا باید دید فدراسیون وزنه برداری ایران با گاف عجیب و سنگین مدیریتی و فنی که انجام داده است، در ادامه چه اقدامی برای حضور احتمالی جهانفکریان در المپیک توکیو انجام می دهد؟

رضا عباسپور

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 51428

به "سهمیه تاریخی وزنه برداری زنان در المپیک با بی تدبیری سوخت، احضار به کمیته انضباطی به جای سفر به توکیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهمیه تاریخی وزنه برداری زنان در المپیک با بی تدبیری سوخت، احضار به کمیته انضباطی به جای سفر به توکیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید