رسیدن به مرجعیت علمی سبب جذب دانشجوی خارجی می شود

به گزارش بلاگ پو، نشست بررسی جایگاه ایران در بازار دانشجویان بین المللی با هدف تبدیل شدن به مرجعیت علمی و فراهم کردن زیست بوم مطلوب برگزار گشت.

رسیدن به مرجعیت علمی سبب جذب دانشجوی خارجی می شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، نشست بررسی صندلی ایران در بازار دانشجویان بین المللی با هدف تبدیل شدن به مرجعیت علمی و فراهم کردن زیست بوم مطلوب در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار گشت.

صلاح رشید حاجی پور رئیس پژوهشکده سیاست پژوهشی و مطالعات راهبردی حکمت در این مراسم گفت: پر کردن صندلی های خالی در دانشگاه های کشور از طریق دانشجویان خارجی سیاست اشتباهی است.

وی اضافه کرد: بیشتر صندلی های خالی در دانشگاه کشور در مقطع کارشناسی و در رشته های علوم انسانی و مهندسی وجود دارد، این در حالی است که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری صندلی خالی نداریم و شاهد افزایش تعداد دانشجویان در این مقاطع تحصیلی هستیم.

این محقق با بیان اینکه در حال حاضر با صندلی خالی در دانشگاه های معتبر روبرو نیستم، شرح داد: صندلی خالی بیشتر در دانشگاه های پیام نور و علمی و کاربردی روبرو هستیم که با کاهش دانشجو روبرو هستند.

حاجی پور ادامه داد: این موضوع اشتباه است که بخواهیم پذیرش دانشجویان خارجی را براساس صندلی خالی موجود در دانشگاه پر کنیم.

وی گفت: آمار یونسکو نشان می دهد که در حال حاضر 19 هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کنند و در این در حالی است که مسؤولان داخلی آمار 38 هزار نفر را در این مورد ارائه می دهند.

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهشی و مطالعات راهبردی حکمت بیان داشت: بیشتر دانشجویان خارجی در ایران را دانشجویان افغانستانی هستند، که اکثر در ایران ساکن بوده و یا در کشور خودمان به دنیا آمده اند که نباید آنها را دانشجویان خارجی دانست.

وی با اشاره به اینکه نباید صندلی خالی محور جذب دانشجوی خارجی باشد، گفت: بجای صندلی خالی باید به دنبال افزایش مرجعیت علمی برای جذب دانشجویان باشیم.

این محقق با بیان اینکه در برخی رشته از جمله علوم هسته ای، علوم فضایی، علوم پزشکی و فناورهای نانو در منطقه حرف برای گفتن داریم، شرح داد: ضعف در مرجعیت آموزشی، عدم تنوع برنامه های درسی، شرایط و زیرساخت نامناسب اجتماعی و فرهنگی، ضعف در شاخص بین المللی شدن اختیارات ناکافی دانشگاه ها برای جذب دانشجویان از جمله مواردی است که مانع جذب دانشجویان خارجی شده است.

وی در پایان سنجش ظرفیت دانشگاه و نیاز منطقه به رشته های مورد نیاز، افزایش اختیارات دانشگاه برای جذب دانشگاه و گفتمان سازی برای مرجعیت علمی از طریق دیپلماسی را راهکارهای مهم برای جذب دانشجو مطرح نمود و تاکید کرد: مشکل ما عدم مرجعیت علمی است و باید روی این موضوع متمرکز شویم.

مهمترین کار برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کردن زیست بوم مطلوب است

دیگر سخنران این جلسه یعقوب انتظاری مدیر گروه اقتصادی عالی و موسسه پژوهشی برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه جذب دانشجو به این سادگی نیست و موضوع بسیار پیچیده است، گفت: اینکه صندلی خالی را پر کنیم یا تبدیل به مرجعیت علمی شویم، دانشجوی خارجی افزایش پیدا نمی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با 2 پدیده دنیای شدن و ظهور اقتصاد دانش در سطح دنیای روبرو هستیم، اضافه کرد: ظهور اقتصاد دانش به اهمیت نیروهای انسانی و دنیای شدن نیز باعث افزایش تعامل شده و جریان استعداد و در نهایت جذب دانشجو بر این اساس اتفاق می افتد.

انتظاری ادامه داد: هر چند با توسعه و گسترش فناوری اطلاعات آموزش از راه دور افزایش پیدا کرده است، اما ناظران اعتقاد دارند که طی دهه آینده آمار دانشجویان 50 درصد افزایش خواهد یافت و بسکمک از این دانشجویان ترجیع خواهند داد که در کشوری جز کشور متبوع خود به تحصیل ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه همچنان مقصد اول دانشجویان آمریکا خواهد بود، گفت: ایران در این موضوع طراز منفی دارد و در حال حاضر 13 هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل کرده و 50 هزار دانشجوی ایرانی نیز در کشورهای مختلف تحصیل می کنند که نشان از طراز منفی ایران در این زمینه دارد.

مدیر گروه اقتصادی عالی و موسسه پژوهشی برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اینکه بعد از جنگ دنیای دوم جریان جذب دانشجو از کشورهای درحال توسعه به سمت کشورهای پیشرفته بود، گفت: اما در حال حاضر برخی کشورهای در حال توسعه نیز با بهبود شرایط اقتصادی و ایجاد فرصتهای مناسب در حال جذب دانشجو هستند.

وی ادامه داد: نگاه مشتری محوری، دانشجوی به عنوان پتانسیل برای سرمایه انسانی و سفیران فرهنگی و ایدئولوژی در کشور مبدا سه نگاهی است که در جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه ها وجود دارد و این در حالی است که در این اواخر در کشور ما نیز به دانشجو به عنوان مشتری نگاه می کنند.

این محقق با بیان اینکه با توجه به تغییر الگوی دنیای در جذب دانشجو، رقابت در این زمینه تشدید شده است، در این زمینه نظریه مطلوبیت زیست بوم که به انتخاب عقلانی افراد مبتنی است در این زمینه میتواند کمک کننده باشد.

وی گفت: با توجه به نظریه مطلوبیت زیست بوم زمانی که دانشجو تصمیم به سفر می گیرد، در مورد مسایل بسکمک از جمله زندگی در کشور مبدا، تحصیل، شرایط کار و تعامل کشور مبدا با قوانین دنیای از جمله مواردی است که فرد هنگام تصمیم در انتخابات کشور در مورد آن تحقیق می کند.

این محقق یادآور شد: برای جذب دانشجو در ایران نیز باید زیست بوم مطلوب را ایجاد کنیم، زیست بومی که شرایط کار، محیط دانشگاه مطلوب، آزادی سیاسی و اجتماعی و زندگی مطلوب، سطح تعاملات بین المللی را دانشجو در زمان انتخابات ایران به عنوان مبدا در نظر داشته باشد.

انتظاری در بخشی دیگر از سخنان خود زیرساخت های مناسب، بهداشت مناسب را از جمله موارد برای بهبود شرایط کشور برای جذب دانشجوی خارجی دانست و تاکید کرد: شرایط مناسب دانشگاه و نظام آموزشی نیز از جمله موارد برای جذب دانشجویان خارجی در ایران است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کشوری که خود فرستانده دانشجو است، نمی تواند برای جذب دانشجوی خارجی کاری انجام دهد و در نهایت مهمترین کار برای جذب دانشجویان خارجی فراهم کردن زیست بوم مطلوب است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 15926

به "رسیدن به مرجعیت علمی سبب جذب دانشجوی خارجی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدن به مرجعیت علمی سبب جذب دانشجوی خارجی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید