بکارگیری فناوری های تازه در ساخت رصدخانه ملی ایران، خسروشاهی:با افتخار اعلام می کنم رصدخانه ملی ایران، ساخت ایران است

به گزارش بلاگ پو، حبیب خسروشاهی مجری طرح رصدخانه ملی ایران در مراسم افتتاح این رصدخانه گفت: به یاری این تلسکوپ می توان کهکشان های پرجرم را در فاصله 66 هزار میلیارد میلیارد کیلومتر رصد کرد.

بکارگیری فناوری های تازه در ساخت رصدخانه ملی ایران، خسروشاهی:با افتخار اعلام می کنم رصدخانه ملی ایران، ساخت ایران است

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، دکتر حبیب خسروشاهی، مجری طرح رصدخانه ملی ایران در آیین رونمایی از رصدخانه ملی ایران گفت: رصدخانه ملی ایران نخستین پروژه کلان علمی کشور است که به تایید مشاوران مجرب علمی دنیا رسیده است.ساختمان آن طی 4 سال اخیر ساخته شد و به بهره برداری رسید.چنین طرح هایی موتور متحرک علم و فناوری هستند.

وی درخصوص فناوری های تازه این رصدخانه گفت: ساخت یاتاقان هیدوراستاتیکی برای تعلیق تلسکوپ، طراحی و ساخت سامانه اوپتیک فعال و آزمون سطوح اپتیکی چندمتری با سطوح سطحی صافی چندنانومتری از فناوری های تازهی است که در این رصدخانه به کار بسته شده اند.

خسروشاهی در ادامه با اشاره به سازه پیشرفته این رصدخانه اضافه نمود :دستاورد فنی مهم این پروژه مهندسی سامانه های اوپتو مگاترونیک است یعنی ترکیب اپتیک ، مکانیک، سخت افزار و نرم افزار کنترل که درون یک سازه 90 تنی در ابعاد عظیم که آینه 4 تنی را با دقت 5 ده هزارم درجه در حضور جریان باد به صورت بی درنگ کنترل کند.

مجری طرح رصدخانه ملی ایران گفت:به یاری این تلسکوپ می توان کهکشان های پرجرم را در فاصله 66 هزار میلیارد میلیارد کیلومتر رصد کرد. برای ساخت این رصدخانه بیش از 100 هزار قطعه مکانیکی الکترونیکی و اوپتیکی به کار گرفته شده است و با افتخار اعلام می کنم رصدخانه ملی ایران ساخت ایران است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 50763

به "بکارگیری فناوری های تازه در ساخت رصدخانه ملی ایران، خسروشاهی:با افتخار اعلام می کنم رصدخانه ملی ایران، ساخت ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارگیری فناوری های تازه در ساخت رصدخانه ملی ایران، خسروشاهی:با افتخار اعلام می کنم رصدخانه ملی ایران، ساخت ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید