بورس کالا در ایران

به گزارش بلاگ پو، همانطور که از نام آن پیداست در بورس کالا محصولات خام مثل فلزات و محصولات کشاورزی داد و ستد می شود

بورس کالا در ایران

به گزارش خبرنگاران ، حتما تا حالا در اخبار و یا تحلیل برخی شرکت های تولیدی عبارت بورس کالا را دیده اید، مفاهیم این حوزه از اقتصاد کشور را طی چند مطلب برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد : محصولات شرکت های بزرگ نیاز به بسترهای سازمان یافته و متشکل جهت داد و ستد دارند. این زیرساخت ها در سال های اخیر با استفاده از مدل های مختلف در بسیاری از کشورهای جهان نهادینه شده که آنها را بعنوان بورس کالا میشناسیم.

وجود برخی مسائل در بازار کالا (چه در بخش عرضه ، تقاضا و چه در بخش توزیع) و به تبع آن نوسانات قیمت کالاها و همچنین برخی از نارسایی ها و ناکارآمدی های بازارهای سنتی از یک طرف و مزایا و منافع ایجاد و راه اندازی بورسهای کالا و توانمندی آنها در رفع مسائل فوق الذکر از طرف دیگر، مهمترین انگیزه و عواملی هستند که موجب پدیدار شدن بورس های کالا در صحنه اقتصاد کشورهای مختلف گشته اند.

در ایران اواسط سال 1382 در راستای برنامه سوم و چهارم توسعه برای اولین بار بورس فلزات راه اندازی و یکسال بعد محصولات کشاورزی نیز به دایره معاملات آن اضافه شد. هم اکنون حوزه های فعالیت بورس کالای ایران به رینگ های پتروشیمی و معاملات مشتقه (از جمله معاملات سکه طلا) گسترش یافته است.

در بورس کالا محصولات از پیش مشخص شده طی فرایندی مشخص اعلام و با آمادگی خریدار و فروشنده قیمت اعلامی کشف می شود. این روش علاوه بر حذف واسطه های غیر ضروری ریسک معاملات کاهش یافته و همچنین امکان نظارت شفاف بر مراحل مختلف عرضه وجود دارد.

مکانیسم فعالیت فروشنده و خریدار

از آنجا که همانند بسیاری از بازارهای مالی فعالان حاضر در بورس کالا به دو دسته فروشندگان و مصرف کنندگان تقسیم می شوند، پس از قرارگیری آگهی عرضه محصولات آماده فروش، خریدار درخواست خود مبنی و مقدار و نوع کالای مورد نیاز را در سیستم بازار ثبت و پس از آن کارگزار که در واقع واسط اصلی معامله محسوب می شود درخواست را در تالار اصلی قرار داده و در صورت احراز شرایط معامله کشف قیمت مورد تایید طرفین معامله انجام و آگهی خرید و فروش اعلام می شود.

تسویه وجوه معامله در فضایی بنام اتاق پایاپای انجام می گیرد و در تمامی مراحل فعالان مرتبط و همچنین نهادهای ناظر قابلیت رهگیری نحوه معاملات و جزئیات آن را خواهند داشت.

بر خلاف روش های سنتی در این بازار کلیه فرایندها بصورت منسجم و سازمان یافته انجام می گیرد که البته با توجه به عمر نسبتا کوتاه شکل گیری آن، پیشرفت های مناسبی حاصل شده و شاهد گسترش فعالیت های تخصصی عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران هستیم.

خرید کالا در بورس کالای ایران :

  • دریافت کد مشتری در بورس کالا

    اولین قدم برای خرید هر نوع کالای عرضه شده در بورس کالا تکمیل مشخصات خریدار جهت دریافت کد مشتری در بورس کالاست. این مرحله فقط برای یک بار انجام می گیرد و ضرورت دارد هر خریداری در بورس کالا، به وسیله کارگزار خود اقدام به دریافت کد مشتری نماید.

  • تکمیل فرم درخواست خرید

    برای هر بار خرید می بایست فرم سفارش خرید کالا به وسیله خریدار تکمیل شود. در این فرم خریدار، مشخصات دقیق کالای مورد نیاز خود را به همراه نام تولید کننده کالا ، حداکثر قیمت خرید و … را مشخص می نماید.

    بررسی امکان خرید

    کارگزار خریدار امکان خرید کالای مورد درخواست را بررسی کرده و در صورت ضرورت با تولیدکننده در مورد عرضه کالا رایزنی می نماید.

    واریز پیش پرداخت

    در صورت امکان تهیه کالا ، موضوع به اطلاع خریدار می رسد و ضروری است که خریدار، 10% از ارزش تقریبی کالای مورد سفارش خود را به عنوان تضمین خرید کالا به حساب کارگزار واریز نماید. (برای کالاهایی که در رینگ صادراتی فروخته می شوند مبلغ تضمین خرید 5% ارزش کل کالای مورد سفارش است)

    خرید کالا

    کارگزار در زمان عرضه کالا در تالار ، طبق درخواست خریدار با سایر کارگزاران رقابت کرده و در صورت عرضه کافی کالا به قیمت مناسب (و تا حداکثر سقف قیمتی مشخص شده توسط خریدار) کالا را خریداری می نماید.

    ارسال اطلاعیه خرید

    پس از خرید کالا در تالار ، اطلاعیه خرید کالا به وسیله کارگزار تنظیم شده و برای خریدار ارسال می شود. در این اطلاعیه جزئیات خرید و قیمت به همراه حق الزحمه کارگزاری ، عوارض بورس و عوارض قانونی درج می شود.

    واریز مابقی وجه

    خریدار باید حداکثر تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری مابقی کل مبلغ کالای خریداری شده را براساس اطلاعیه خرید به حسابهای بورس مندرج در اطلاعیه خرید واریز کرده و فیش بانکی را به کارگزاری ارسال نماید ضمناً ضروری است که نام واریزکننده وجه کالا حتما با نام خریدار یکسان باشد.

    تسویه حساب با پایاپای

    پس از واریز مابقی وجه کالا از طرف خریدار، کارگزار خریدار اقدام به تسویه حساب با اتاق پایاپای کرده و مدارک تسویه کالا را تکمیل کرده و آنها را به کارگزار فروشنده تحویل می نماید.

    مشخص پیمانکار حمل بار

    در این مرحله باید پیمانکار حمل بار و آدرس محل تخلیه به وسیله خریدارمشخص شده باشد.

    پیگیری دریافت ثبت سفارش از فروشنده

    در این مرحله کارگزار خریدار پیگیری های لازم جهت ثبت سفارش را انجام می دهد تا تاییدیه سفارش را از کارگزار فروشنده دریافت کند.

    دریافت حواله

    تولید کننده حواله فروش را صادر کرده و به وسیله کارگزاری ، خریدار از صدور حواله اطلاع پیدا می نماید.

    پیگیری خریدار برای حمل کالا

    در این مرحله خریدار پس از برقراری ارتباط با فروشنده ، هماهنگی های لازم را با پیمانکار حمل کالا انجام می دهد تا کالا را تحویل بگیرد.

نکته مهم

رصد معاملات بورس کالا و رقابت های خرید و فروش همواره دورنمایی بسیار جالب از شرایط فروش صنایع و شناخت موج های تورمی در ایران را در اختیار تحلیل گران قرار می دهد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 36692

به "بورس کالا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورس کالا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید