بندر گواتر؛ مریخ ایران کجاست؟

به گزارش بلاگ پو، خلیج گواتر یکی از زیباترین مناطق ایران و دورترین نقطه جنوب شرقی این کشور است و زیبایی های منحصر به فرد طبیعی آن هر گردشگری را به سمت خود می کشد.

بندر گواتر؛ مریخ ایران کجاست؟

بندر گواتر جاذبه های گردشگری چابهار به انتهای جاده های ایران معروف و منطقه ای در جنوب شرق ایران، هم مرز با پاکستان و جز استان سیستان و بلوچستان است. اگر فیلم های علمی تخیلی که فضای مریخ در آن ها به تصویر کشیده شده است را دیده باشید، کاملا فضای گواتر را با آن شبیه می بینید. با خبرنگاران همراه باشید.

تجارت در گواتر

تجارت در بندر گواتر پیشینه ای طولانی داشته است و تاجرها از آب های این خلیج، از هند به سمت آفریقا می رفتند. گواتر از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو بوده که در این سال ها کمی از رونق افتاده، اما همچنان وجود دارد. روستای گواتر حدود 160 هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر مردم این منطقه به ماهی گیری و حصیر بافی مشغول هستند.

اقامت در گواتر

روستا با توجه به مرزی بودن منطقه از امکانات اقامتی خاصی برخوردار نیست، پس بهتر است هنگام روز از این منطقه بازدید کنید و شب به چابهار برگردید، ولی اگر اصرار دارید تا شبی را هم در این منطقه زیبا به صبح برسانید، می توانید با کسب اجازه از محلی ها در کنار چند کَپر (خانه های ساخته شده از چوب و برگ درخت خرما) اقامت داشته باشید.

البته به تازگی چند اقامتگاه بوم گردی در این منطقه تاسیس شده است که لذت سفر با تجربه اقامت در خانه های و البته غذای محلی دو چندان می شود. صبحانه همراه با شیر چایی (دودپطی) و نون محلی نیز از پذیرایی های رایج در این منطقه است.

طبیعت گواتر

این خلیج به دلیل قرار دریافت در مجاورت با جنگل های حرا، جز مناطقی است که توسط محیط زیست حفاظت می شود. طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست چابهار خلیج گواتر هر ساله در اوایل پاییز پذیرای تعداد بی شماری از پرندگان مهاجر است.

حدود 40 نوع از گونه های مختلف پرنده ها در قالب دسته های 100 تایی وارد این منطقه می شوند. جدای از حیات وحش دوست داشتنی گواتر، مهم ترین بخش بازدید از این منطقه زیبایی های خلیج گواتر، جنگل های حرا و مهم تر از همه مردم خون گرم این منطقه است. مردمی که علی رغم زندگی در مناطق محروم، دلی بزرگ و قلبی مهربان دارند.

مردان و زنان گواتر بلوچ هستند، ولی ارتباط خویشی و نزدیکی با همسایگان خود در گوادر (نام پاکستانی گواتر) پاکستان دارند و رفت و آمد و حتی ازدواج بین آن ها بسیار مرسوم است.

زبان بلوچی مردم این منطقه با سایر نقاط قسمت بلوچستان ایران متفاوت است و به زبان بلوچی رایج در پاکستان نزدیک تر است، هرچند تعدادی زیادی از مردم این منطقه به زبان فارسی هم تسلط دارند. بیشتر دختر بچه ها مشغول فروش دستبند سوزن دوزی کاملا دست باف هستند و پسرها هم گوش ماهی، مروارید و انواع صدف می فروشند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با جاذبه های گردشگری مطلب تالاب صورتی و رازهای آن را مطالعه کنید.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: پیام دلتا
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 37846

به "بندر گواتر؛ مریخ ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بندر گواتر؛ مریخ ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید