بایدن هم بیاید رویکرد آمریکا عوض نمی گردد ، برجام فقط دستاورد سیاسی داشته است

به گزارش بلاگ پو، سخنگوی پیشین وزارت خارجه درباره بازگشت دوباره امریکا به برجام گفت: انتظار ما از برجام باید انتظاری منطقی و معقول باشد. بود و نبود برجامی که برای ما خاصیت مالی نداشته باشد تفاوتی ندارد البته باید از دستاوردهای سیاسی برجام استفاده کرد بخصوص در روشن کردن افکار عمومی و برملا کردن ماهیت ادعاهای کذب آمریکا و دوستانشان.

بایدن هم بیاید رویکرد آمریکا عوض نمی گردد ، برجام فقط دستاورد سیاسی داشته است

رامین مهمانپرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت و گو با خبرنگاران درباره انتخابات امریکا گفت: رقابت سختی بین جمهوری خواستار و دموکرات ها برقرار است نظر سنجی ها نشان می دهد آرا مردمی بایدن بیش از ترامپ است اما به دلیل نوع سیستمی که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد می توان گفت آرا الکترال مشخص نماینده است. شاید در بعضی از انتخابات ها با شرایطی روبرو بشویم که فردی دارای آرا مردمی بیشتر و آرا الکترال کمتر باشد و در نتیجه انتخاب نگردد. سیستم به این شکل طراحی شده که هر کاندیدایی در هر ایالتی رای بیشتری آورد کل آرا الکترال به نفع او ثبت می گردد.

وی اضافه نمود: اگر کاندیدایی در ده ایالت بیست تا سی درصد از رقیب خود رای بالاتری داشته باشد ولی مجموع آرا الکترال آن ده ایالت 45 رای باشد و در ایالتی دیگر که 56 رای الکترال دارد حتی با یک درصد اختلاف می تواند آن فرد را ببرد و این شاید ضعفی در سیستم انتخاباتی امریکا باشد و با معنایی که از دموکراسی گفته می گردد هر نفر یک رای فاصله زیادی دارد.

مهمانپرست توضیح داد: حدود یازده ایالت در آمریکا وجود دارد که به دلیل داشتن رای الکترال بالاتر نقش های مشخص نماینده ای پیدا می نمایند. اگر هر کاندیدایی بتواند رای اکثریت را در آن ایالت ها بگیرد شانس پیروزی بالایی پیدا می نماید. به این دلیل پیش بینی نتایج انتخابات پیچیده می گردد. در شرایط فعلی آقای بایدن طبق نظر سنجی ها آرا مردمی بیشتری دارد و به نظر می رسد شانس بالاتری دارد ولی باید دید در روزهای به جامانده این رقبا چه ترفند هایی به کار می برند چون بعضا چهارچوب های منطقی و اخلاقی پیدا نمی نمایند و از هر وسیله ای برای پیروزی استفاده می نمایند و هر اتهامی به هم می زنند و شاید شاهد هر نوع بی اخلاقی باشیم.

او اذعان کرد: شاید بی منطقی های آقای ترامپ و دوستانشان به ضرر جمهوری خواستار تمام گردد شانس آقای بایدن بیشتر گردد اما باید منتظر حوادث غیر مترقبه و برگ هایی باشیم که هر یک از کاندیدا ها بر علیه دیگری رو می نماید شاید این موارد در فرایند رای گیری و نتیجه انتخابات تاثیر گذار باشد.

مهمانپرست در پاسخ به این سوال، آیا بایدن در صورت پیروزی کمپین فشارهای حداکثری ترامپ بر علیه ایران را ادامه خواهد داد؟ گفت: آمریکا سوابقی دارد و بر علیه کشور و مردم ما دشمنی داشته و همیشه به دنبال منافع خود بود. بعضی به غلط فکر می نمایند پیروزی بایدن تاثیری مثبت به نفع ایران بر سیاست های آمریکا در قبال ایران می گذارد ولی اینطور نیست و اگر آمریکا احساس کند ایران از اقتداری در منطقه برخوردار است چالشی ایجاد خواهد نمود و فقط ممکن است شگردها و تاکتیک ها و روش ها متفاوتی داشته باشند. ولی در سیاست های کلان بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات فرق چندانی نیست. اگر آمریکایی ها حس نمایند ایران به موضع اقتدار رسیده است مواضع خود را تغییر خواهند دارد.

وی درباره پیروزی بایدن و برگشت دوباره امریکا به برجام تاکید نمود: وقتی دولت اوباما روی کار بود جان کری کاملا در حمایت و امضای برجام همراهی می کرد فقط برای ما دستآورد سیاسی داشت. ولی در منافع اقتصادی و آنطور که بعضی از دوستان ما فکر می کردند در برداشتن تمام موانع موثر خواهد بود نشد و چیزی مشاهده نکردیم. بنابراین انتظار ما از برجام باید انتظاری منطقی و معقول باشد. بود و نبود برجامی که برای ما خاصیت اقتصادی نداشته باشد تفاوتی ندارد البته باید از دستاوردهای سیاسی برجام استفاده کرد بخصوص در روشن کردن افکار عمومی و برملا کردن ماهیت ادعاهای کذب آمریکا و دوستانشان. ما باید از موضع خود در برجام برای روشن کردن افکار عمومی بهره ببریم ولی در کنار آن وقتی برجام برای ما مفهومی جدی پیدا می نماید که واقعا همه تحریم ها برداشته گردد و رفت و آمد شرکت های مختلف برای سرمایه گذاری و کار اقتصادی و جابجایی اقتصادی باید به شرایطی عادی برگردد. برجام تا الان نشان داده این توانایی را نداشته است و دیدگاههای مقامات آمریکایی و حتی بعضی از کشورهای اروپایی نسبت به کشور ما سختگیرانه تر بود و ما نمی توانیم بر پایبندی آنها به تعهداتشان امیدوار باشیم و روی قول آنها حساب باز کنیم.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 36574

به "بایدن هم بیاید رویکرد آمریکا عوض نمی گردد ، برجام فقط دستاورد سیاسی داشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدن هم بیاید رویکرد آمریکا عوض نمی گردد ، برجام فقط دستاورد سیاسی داشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید