امکان شکایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت کنسلی بلیت فراهم شد

به گزارش بلاگ پو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: آن دسته از مسافرانی که ایرلاین ها، خسارت کنسلی از استرداد بلیتشان را کسر می نمایند، می توانند به سازمان هواپیمایی کشوری شکایت نمایند.

امکان شکایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت کنسلی بلیت فراهم شد

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، با افزایش شیوع ویروس کرونا و افزایش احتمال ابتلاء به این ویروس در روزهای اخیر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در روز دوشنبه 5 اسفند خاطرنشان کرد: می بایست هزینه کلیه بلیت های سفرهای زمینی، هوایی و ریلی که مسافران سفر خود را کنسل نموده اند، بدون اخذ یا کسر هزینه کنسلی و خسارات مربوطه از سوی شرکت های حمل و نقلی، ریلی و هواپیمایی به مسافران مسترد گردد.

اگرچه فعلاً برای این دستورالعمل، سقف زمانی اعلام نشده، اما بیشتر شرکت های مرتبط با بخش حمل و نقل، فعلاً تا بازه سرانجام تعطیلات نوروزی این برنامه را اجرایی نموده اند هرچند که هنوز هم تعدادی از مسافران از رفتاری خلاف آنچه اعلام شده، از شرکت های فعال در بخش حمل و نقل گلایه مندند.

در همین خصوص رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به استرداد بلیت هواپیما بدون کسر هزینه کنسلی، گفت: اگر مسافرانی که اقدام به کنسلی بلیت پروازهای خود نموده اند اما از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه کنسلی بلیت ها کسر شده است، می توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، از شرکت هواپیماییِ صادرنماینده بلیت شکایت نمایند.

وی اضافه کرد: این سازمان نیز قطعاً به موارد شکایتی، رسیدگی خواهد نمود. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی به شرکت های هواپیمایی تذکرات لازم در این خصوص را صادر نموده و قرار است ایرلاین ها پول بلیت های کنسل شده را به طور کامل به مردم برگردانند.

جعفرزداه تأکید کرد: همه شرکت های هواپیمایی باید به یک صورت عمل نموده و نمی بایست بخشنامه های متفاوتی صادر نمایند همه بلیت هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل گردد، می بایست نرخ کامل بلیت به مشتریان مسترد گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دارنده بلیتی قبل از صدور بخشنامه از 5 اسفند اقدام به کنسلی پرواز کند، آیا مشمول این دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی خواهد شد یا خیر؟ گفت: این بخشنامه صرفاً از تاریخ مذکور امکان اجرا دارد و اگر فردی بلیت خود را کنسل کند، شرکت هواپیمایی می تواند از کنسل نماینده بلیت، خسارت دریافت کند.

پیش از این نیز سازمان هواپیمایی کشوری سه شنبه 6 اسفند بخشنامه ای به همه شرکت های هواپیمایی صادر نموده بود؛ در بخشی از دستورالعمل مذکور آمده: با توجه به شرایط بوجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعدادی از کشورها و تعلیق موقت بعضی پروازها سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شرکت های هواپیمایی داخلی و نمایندگی های کل فروش شرکت های هواپیمایی خارجی ابلاغ نموده است.

این بخشنامه می افزاید: از نمایش، صدور و ایجاد هرگونه تعهد در راستاهای خارجی مورد نظر از تاریخ ابلاغ این نامه جدا خودداری گردد.

این در حالی است که شاهد فروش و عرضه بلیت و ایجاد تعهد در بعضی از سایت های فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی در قالب تور مسافرتی در راستاهای غیرقابل انتقال برای شرکت های هواپیمایی هستیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این موضوع گفت: با متخلفان بدون هیچ گونه اغماضی برخورد شده و به مراجع ذی ربط ارجاع داده می شوند؛ مسئولیت هرگونه ایجاد تعهد به عهده صادرنماینده بلیت خواهد بود.

در بخشنامه سازمان هواپیمایی آمده است: مسافرانی که تا به امروز در راستاهای داخلی و خارجی نسبت به خریداری بلیت سفر اقدام نموده اند و درخواست کنسلی آن را به دلایل شرایط کنونی (انتشار ویروس کرونا) دارند، ضروری است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیت آنان در راستا رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

لازم به ذکر است امروز نیز وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تأکید کرد: همچنان شرایط لزوم استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون کسر خسارت کنسلی از سوی شرکت های هواپیمایی پابرجاست.

به گفته اسلامی، شرایط مذکور در مورد آژانس ها و دفاتر خدمات گردشگری نیز لازم الاجراست.

منبع : مهر

بازگشت به صفحه رسانه ها

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20902

به "امکان شکایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت کنسلی بلیت فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان شکایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت کنسلی بلیت فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید