آشنایی با جزیره خارکو - بوشهر

به گزارش بلاگ پو، سفر به جنوب ایران یکی از هیجان انگیزترین سفرهایی است که افراد می توانند در زندگی خود تجربه کنند.

آشنایی با جزیره خارکو - بوشهر

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

خبرنگاران آنلاین: بازدید از جزایر متعدد و ناشناخته این منطقه و آشنایی با سبک زندگی اهالی که در آن جزایر زندگی می کنند، هر کدام به نوبه خود می توانند جاذبه ویژه ای برای بازدید از جزایر جنوبی ایران باشند.

جزایر عباسک، بونه، تنب بزرگ و کوچک، لارک، هرمز، ناز، خور موسی و … از جزایر خلیج فارس هستند که در نزدیکی 3 استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان قرار دارند.

جزیره خارکو که در خارک قرار گرفته است در فهرست آثار طبیعی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.

این جزیره پناهگاه حیات وحش خارک و خارکوست و در فاصله 54 کیلومتری شمال غربی بوشهر در آب های ساحلی واقع شده است.

مساحت جزیره خارکو حدود 8 کیلومتر و پهنای آن 400 متر است و تعدادی تأسیسات به جای مانده از حضور نظامیان کشور در سال های جنگ ایران و عراق از جمله اسکله و ساختمان های انبار مانند دارد که امروزه محل مناسبی برای رشد پرندگان در این جزیره شده است.

سطح جزیره خارکو فاقد هر گونه پستی و بلندی و به صورت پشته ای بسیار کم ارتفاع از دنباله های طاقدیس های زاگرس جنوبی در ایران است، از همین رو هیچ گونه کوه یا تپه و یا ناهمواری در آن نیست. بلندترین نقطه آن با 8 متر ارتفاع در مرکز جزیره و با شیب ملایم به اطراف قرار گرفته است.

در زمان های گذشته این جزیره محلی برای استقرار نظامیان انگلیسی برای تسخیر خارک نیز بود و پیش از آن خارکو محلی برای جنگ میرمهنا با هلندی ها بود و آنها نیروهای خود را به سمت این جزیره فرستادند.

پوشش گیاهی و جانوری در جزیره خارکو

جزیره خارک به همراه جزیره خارکو به دلیل ارزش های فوق العاده اکولوژیکی که دارای یکی از از اجتماعات منحصر به فرد مرجان های و جانوران دریایی، محل تخم گذاری هزاران قطعه پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

پوشش گیاهی عمده در این منطقه شامل کنار، کهور، انجیر، معابد، انجیر بنگال و انواع گیاهان علفی بوده و همچنین گلایل، سفید سریش، تمشکین عشق آبادی، خیارک، گرامورز، ناز بیابانی، آهوماش شور دوست، مشگک، انجیر معابد، سیلن عربی، مریم گلی مصری، تیپ پوششی نریشت، تیپ پوششی گل آفتابی درختچه ای است.

مهم ترین گونه جانوری این منطقه آهو بوده که قریب به 150 سال پیش به این جزیره انتقال یافته است. باوجود یکسری تعارضات انسانی و عوامل محدودکننده طبیعی نظیر خشکسالی، در جزیره ماندگار شده و به حیات خود ادامه داده و به نوعی خود را با محیط زیست این منطقه وفق داده است و علاوه بر آن حیواناتی نظیر پرندگان مهاجر، دلفین ها، لاک پشت های دریایی نیز در این جزیره وجود دارند.

سواحل شنی و ماسه ای جزیره خارکو در خارک به دلیل و همچنین وجود آبسنگ های مرجانی، سبب شده اند تا جذابیت بیشتری در این جزیره به وجود بیاید. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این جزیره فاقد مناطق مسکونی و هر گونه تجهیزات و امکاناتی است.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 22902

به "آشنایی با جزیره خارکو - بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جزیره خارکو - بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید